Tuesday, November 25, 2008

Ett land med 4 tidszoner


Det tar ett tag att vänja sig.

När jag jobbade så var det viktigt att hinna ringa alla samtal till östkusten innan 3 våran tid. Våran tid är förresten mountain time, övriga tre är eastern, central och pacific.

När vi börjar jobbet så har östkusten redan varit igång i 2-3 timmar. Vilket innebär att förvirrade östkust gubbar ringer hit på okristliga tider på dygnet. Som imorse så ringde det en kille från en rekryterings firma kvart i sex. Som att man ens e sugen på att lyssna på vad någon har att säga vid den tidpunkten?

ärligt talat så är det mer komplicerat än vad man kan tro. Hockey matcher och andra sportevanemang är ett annat guld exempel. När Avalanche möter LA Kings i Kalifornien så börjar matchen klockan sju pacific time. Men då är den redan 10 för New York fansen.

Många klagar på att matcherna spelas för sent, men i Los Angeles så vill man ju inte starta en match klockan fyra innan någon ens hunnit hem från jobbet.


Bara en timme gör mycket skillnad. Svärföräldrarna i Kalifornien ringer ofta vid sisådär 10 på kvällen, och då är det redan 11 hos oss. Vi ringer dem klockan sju och då sitter dem och käkar middag. Ja, det är förvirrande.

Sen måste ju jag ringa Sverige typ direkt jag stiger upp för dem ligger 8 timmar före.

Jag tycker vi ska överge Standard Greenwich time och införa världstid. Att halva jordklotet får gå till jobbet i mörker och sova under soltimmarna är sånt man får ta.

Se bara hur komplicerat världsklockan är.


2 comments:

Tina said...

Det där med tidszoner och tv i USA har jag funderat över ett tag. Roligt inlägg!

Hur gör dem med tv-serier och sånt? I Sverige anses ju klockan 21.00 vara den optimala tiden för att visa populära serier...

/Tina

Stina said...

ja du…det där med “prime time” undrar jag också över ibland. Dem flesta tv-serier visas 9 central tid, 8 där jag bor, 10 i NY och 7 i LA. Stora event som superbowl eller president tal vill ju folk se live, så det går inte visa live i en tidszon och sen låta dem andra vänta tills klockan slår 9 där dem bor utan det är bara att tuta och köra nånstans mellan 7 och 9.