Sunday, June 14, 2009

Reng, regn, regn

Här har det regnat och åskat i 2 veckor i sträck. Jag tycker om regn och speciellt åska, och eftersom solen skiner i några timmar emellanåt så är det rätt härligt ändå. Idag blev det storstorm framåt eftermiddagen igen. Det haglade, blixtrade och åskade så att det slog härliga till. “Jag tror att tornado larmet är igång” sa Robert. Och mycket riktigt, jag gick ut på altanen och hörde ett enträget larm. Slog på nyheterna och mycket riktigt så var en tornado varning i full gång precis där vi bor. Tornados händer väääldigt sällan i Colorado, fast förra året så hade vi faktiskt en som förstörde några hus uppe i norr där Patricia bor. Fast oftast så tycker nyheterna om att överdriva & skrämma upp folkmassorna i onödan. Ingen tornado blev det iaf.

Idag har jag även pratat med Dieter, som är pappa åt Alissa, vår blivande utbytesstudent. Robert var och golfade så det blev jag som fick försöka konversera med pappa Dieter vars engelska hade en tjock tysk brytning. Men han verkar vara en väldigt hygglig prick! Jag har sagt att jag ska försöka ta tillfället i akt och lära mig tyska, så Dieter sa att i December så förväntar han sig att jag ska kunna tala tyska med honom på telefonen. Hmm, mina språkliga talanger är nog inte så genialiska. Men vad som är lustigt är att jag alltid tar efter dialekter och dylikt, det har jag alltid gjort, förmodligen det som menas med språköra? Iaf så blir det komiskt när jag pratar engelska med folk som har en utpräglad brytning, för jag börjar härma deras sätt att prata. På en skolresa till Frankrike så började jag prata engelska med fransk brytning med lokalborna. Och när jag umgås med Patricia så faller jag in i en engelska med lite halvspansk brytning. För att inte tala om när jag jobbade på svenska handelskammaren här i Denver och min engelska blev väldigt “svensson-aktig.”
Nej, nu skiner solen igen så jag ska gå ut och njuta innan nästa tornado varning.

2 comments:

Unknown said...

Här i Stockholm har det också regnat och varit tråkväder i flera dagar, men utan att solen lyst emellanåt. Men så idag - äntligen - blev det soligt och fint. Nu håller vi tummarna för att midsommarhelgen blir varm, solig och skön. Så här kommer en Glad Midsommar-hälsning från gamla Svedala!

Hanna Lindberg said...

Och här i Skellefteå regnar det oxå, dock har solen tittat fram lite idag. Hoppas att jag snart ska få möjlighet och träffa dig, du har ingen resa inplanerad till Skellefteå? Hur som helst är det kul att följa dig på bloggen iaf! Btw, har bjudit in Sasha att komma och hälsa på mig i augusti :P så får vi se hur det funkar :D Kramkram