Tuesday, February 10, 2009

doktor i nagelbitning, näspetning, eller kanske i transsexualitet?

Ja, här i USA så går man under titeln “Doktor” om man lyckats ta sin doktorand examen. Vilket ioförsig innebär i genomsnitt 7 års intensiva studier. Men ändå. Alla universitets professorer lystrar till doktors titeln. I Sverige så har dem tur om dem kallas för professor.
Jag vill också bli doktor. hmpf.
Det lustiga är att man kan doktorera i udda ämnen som transsexualitet och paranormala studier. Fast ja, jag antar att någon måste forska i sådana lustigheter också.

Imorgon måste jag gå och vaccinera mig mot mässling och röda hund. Yup. Trots att jag har vaccinerats två gånger som bebis så godkändes inte min första vaccination eftersom den ägde rum innan min 1-årsdag och enligt Colorado lag så måste man vaccineras efter sin ettårsdag när immunsystemet utvecklats. Suck, vilken bullshit. Som tur var är jag inte rädd för sprutor. Känns bara så löjligt. Jag kan svära på att jag inte kommer utveckla mässling eller röda hund. Sverige är minst lika bra på att vaccinera och utrota sjukdomar som USA. Jag skulle nog vilja säga att Sverige är mer framgångsrik på den fronten eftersom landet är så litet och skolsystemet tar hand om det utan att föräldrarna behöver bekymra sig. Men det argumentet håller inte. Så jag får bita i det sura äpplet imorrn och vaccinera mig.

No comments: