Saturday, February 7, 2009

första fyllan och andra spektakel

Idag lördag har jag hängt med Patricia. Hon är så rolig. Idag beklagade hon sig över sin karl som just blitt arbetslös och inte lyft ett finger för att hitta nytt jobb. “Stina, den mannen måste ut och jobba. Han öppnar kylskåpet 50 gånger per dag när han är hemma. Fyra liter mjölk (1 gallon) brukade räcka i en evighet, men nu måste jag köpa nytt var och varannan dag!”
På soffan satt Keith och såg på film och hälsade så nöjt på mig.

För övrigt har jag insett att jag känner mig gammal. Jag är en “old soul” som dem säger här. College kids i USA är unga. Oftast går man direkt från gymnasiet till college, vilket gör att vissa är inne på andra året och bara är 19! Det är dessutom första gången dem bor hemifrån utan mamma och pappas insyn. Vilket innebär att amerikanska collegekids upplever första fyllan, röker braj, och har en hel massa skandalöst sex under universitets åren.

I Sverige så har man ju oftast fått sådant bortstökat innan man tagit studenten. Första fyllan för en svensk ligger väl runt 14-15. Vid 20 års ålder anses det inte speciellt cool att vara redlös.
Så ja, jag känner mig rättså gammal när jag inleder samtal med 19-20 –åriga college studenter. Cigaretter, marijuana, sprit, sex, och party är inte speciellt fascinerande för en gammal veteran som mig. (ha!) Att vara uppe halva natten, sova under föreläsningen och käka flingor till middag känns hopplöst passe.
Jag tror verkligen att europeiska ungdomar går igenom den här fasen betydligt tidigare. Europeer är mindre påpassade och inte alls lika religiösa (Irland undantaget). Jag hade kompisar i gymnasiet som sov över hos sina pojkvänner och vice versa.
Sådant är skandallöst här. Amerikanska medelklass päron skulle aldrig, aldrig, aldrig låta sin 16-åriga “lilla” dotter låta sin pojkvän spendera natten i deras hus. No way.

Alkohol får ju inte heller intagas förrän den mogna åldern av 21.
Detta betyder ju inte att amerikanska kids inte dricker tidigare. Istället förlänger denna ologiska lag det rebelliska med drickande. För mig, (och de flesta svenskar, italienare, fransmän, tyskar, etc.) så är det inte längre spännande eller förbjudet att öppna en flaska vin eller ta en öl när man fyllt 21. Men för amerikanska kids så är alkohol fortfarande “no-no” långt efter att man kan rösta, köra bil, gifta sig, och gå med i militären.

Det daltas för mycket.

No comments: