Thursday, March 19, 2009

amerikansk tandvård och volontärarbete


Amerikanare har fina tänder. Nu i modern tid så kan man ju nästan mäta ett lands rikedom i invånarnas tandstatus. Ser man dokumentärer från tredje världen t.ex. så är det många tandlösa leenden.

Här i USA är tandhälsan – till skillnad från Sverige – delad i två läger. I Sverige har alla hyfsade tänder, speciellt eftersom tandvård är gratis under hela uppväxten.

I USA så har över klassen exceptionella tänder. Perfekta, raka, och bländande vita. Medelklassen har också tillbringat barndomen i tandställning och vuxenåren med tandblekning och har fina tänder. I USA så stoppar man även extra fluor i dricksvattnet vilket har minskat karies hos befolkningen sedan 60-talet. Tror inte vi har extra fluor vatten i Sverige? Men jag kan ha fel.

Hursomhelst, vad som är ganska tragiskt är att den fattiga befolkningen i USA, inte har råd med tandvård överhuvudtaget. Och det märks. Klyftan mellan rika och fattiga är stor, och det märks inte minst när folk öppnar munnen.


Jag var hos tandläkaren igår. På amerikanskt medelklass vis så går jag var sjätte månad. Istället för tandläkaren himself får man träffa tandhygienisten som skrapar och polerar och tar röntgen bilder. Ifall man har något hål så får man träffa tandläkaren, annars behöver man aldrig ens se en borr för tandhygienistens kontor är mysigt inrett med blommor och bilder på hennes familj och resor. Hon polerar tänderna med någon grusig (?) kräm och man får välja smak, (choklad, mint, cookie dough, strawberry, etc). Känns nästan som att vara barn igen. Jag älskar att gå dit, känns nästan lite smålyxigt, som en spabehandling eller nåt.


Min tandhygienist åker som volontär till massa olika länder. Hon har varit i Riga tre gånger, där hon lärde skolbarn att rengöra tänderna och jobbade på tandläkarklinik helt gratis. Hon har också varit i Thailand och Indien. På ett ställe så hade dem inga tandborstar, fluor, eller någonting. Så volontär hygienisterna fick lära barn att rengöra tänderna med rötter och pinnar. Snacka primitivt. Vad som är extra beundransvärt är att dem sparar ihop till dessa resor helt själva, dem står för alla kostnader och utför alla föreläsningar och allt arbete gratis. Hon håller redan på att spara till sin nästa Indien resa. Dem ska åka med ett team tandläkare till små primitiva byar utan både modern läkare och tandläkare. Det är så primitivt och sådan brist på medicinsk kunskap att teamet har planerat att lära människorna i dessa byar att laga små hål och att dra ut tänder på ett säkert sätt.


Måste säga att jag beundrar henne. Och lite avis är jag också. Jag skulle älska att ha en kunskap som jag kan sprida. T.ex. så vore det väldigt kul att åka till byar i Afrika eller Asien och lära ut engelska till barn. Tror inte Robert e så sugen på det dock.

jag är nog lite mer filantropisk av oss två.



No comments: