Friday, December 18, 2009


Skandinavisk design är ju ganska stilren.
Steril till och med.
Vitt, stål, sparsmakat.
Värmeljus i genomskinliga stakar.
Marimekko gardiner i svart & vitt.
Reserverat.
Som oss svenskar.
Ibland är det nästan lite sjukhuskänsla, förutom dom bonade trägolven som värmer litegrann.

Jag tycker om Skandinavisk design. När jag först flyttade till Amerikatt så ryggade jag förskräckt tillbaka när jag steg över tröskeln till hem som bågnade av mörkt trä, grandiosa blomster arrangemang med fejk blommor och gästhanddukar med guldkant. Typ.
Till jul så är det också en ganska stor skillnad. Amerikanare tar det här med att slå in paket på största allvar. Min svärmor kommer alltid med dessa sinnesjukt snygga paket med stora röda rosetter och glittrande snöflingor. Så i år gjorde jag detsamma.
Jag har börjat tycka om amerikansk design. Det växer på en. Man kan inte låta bli att dras med.
Alissa har en kompis här som är väldigt populär och en sådan där all-american girl. Hennes rum är målat i ljusrosa och hon har ett zebra täcke på sängen.
Själv skulle jag aldrig ha velat synas levande med ett rosa rum när jag var sexton.
Skulle nog fortfarande inte klara av ett rosa rum.

Städade för övrigt hus o hem idag. Och slog in klappar på amerikanskt vis. Storslaget. Pråligt. :p





2 comments:

M333 said...

Loving it! Paket, paket, pakeeeeet!

Anonymous said...

Kom Du ihåg Nannyn Fran Fine? I ett avsnitt har hon på sig en prålig klänning och tar på sig en päls och säger: "Less is more!" Haha! :) You just have to love it :D /Shaikha