Sunday, August 24, 2008

tjillevippen

Så var det slut på det roliga. Två veckor av slappande i solen. Det kändes tyvärr bara som ett par dagar. Imorgon blir det att ta nya tag med mina sista kurser. Jag är faktiskt redo för höst. Som svensk så trodde man väl aldrig att man skulle säga det, men jag är trött på detta ständiga solsken och 30+ värme. Vill ha regn, höst, och lite småkallt. Jag har ju nyss investerat i mer ljus, så nu väntar jag bara på höstmörkret då man kan kura ihop sig med en kopp varm choklad och en bok. Jag har insett att jag behöver 4 årstider, skulle aldrig kunna bo i ett evigt sommarklimat som södra Kalifornien eller Texas. Precis som med allting annat så kan det bli för mycket av det goda.

Kassören på Safeway (tänk ICA) sa till mig häromdagen att jag behöver vara ute och lapa mer sol. Han tyckte väl att jag var lite väl blek i min skandinaviska hud. Jag tyckte att han var lite för framfusig och önskade att han kunde koncentrera sig på att slå in varor. Sanningen är att jag aldrig går utanför ytterdörren utan solskyddsfaktor 55 på ansiktet. Bor man på en plats som ligger kilometer ovanför havsytan med dubbelt så stark UV-strålning så vill man inte lapa sol. Jag är hellre blek än drabbas av hudcancer och massinvasion av rynkor. Herregud vad praktiskt man blivit på gamla dar, vuxenpoäng kanske?

No comments: