Wednesday, August 13, 2008

utbildning och inkomst

Jag är officiellt en plugghäst och nörd. Efter tre fullspäckade terminer och 45 credits så har jag A i alla ämnen!!! (Jippie) Efter att ha slitit som ett djur så är det inte helt fel att se betygen. Höstterminen blir sista terminen vid FRCC, sen har jag min associates examen och kan förhoppningsvis få klart min bachelors lika snabbt och smidigt. Ens förväntade lön i arbetslivet ska ju tydligen öka i takt med ens utbildning.
En person som gått ut gymnasiet tjänar i genomsnitt 182’000 SEK/år.
En person med associates examen tjänar i genomsnitt 231’000 SEK/år.
Har man bachelors examen så snittar man 301,000 SEK/år,
Magister examen snittar på 371’000 SEK/år
och är man riktigt duktig och doktorerar så ligger snittet på 567’000 SEK/år.

Vore jag rik så skulle jag nog plugga för resten av livet. Journalister och skribenter är ju inte de mest välbetalda människorna i världen, men man vill väl trivas med vad man gör också?

1 comment:

Anonymous said...

Sida med inkomstmöjligheter

http://www.breezesverige.se/