Tuesday, April 21, 2009

årets smoke-out

Bild: Daily Camera

20e April är tydligen Internationella Cannabis dagen.
Och vart sätter sig 8,000 till 10,000 personer och tänder en joint vid exakt samma klockslag?
Ja givetvis i hippie högkvarteret Boulder. Och hör och häpna, mitt på campus, utanför biblioteket. Under hela måndagen så ser jag nissar i t-shirt med marijuana löv, bob marley, och marijuana smycken. Anledningen till detta syndiga ståhej är det årliga “smoke-out” eventet.
Campus officials har delat ut flyers i flera veckor och bönat och bett studenter att “inte närvara vid årets smokeout.” Av dem tiotusen personer som samlas så är givetvis inte alla studenter. Folk kör in från andra städer för att få röka en joint ute i det fria och visa sitt missnöje med den nuvarande lagen. Och när 10,000 pers tänder en fet joint, alternativt en bong, så kan ni tänka er ångorna och röken som lägger sig som en matta över hela spektaklet. Polis var givetvis på plats, men dem skrev inga böter denna gång, utan såg bara på med roat missnöje.

Jag är för legalisering av inte bara marijuana, utan ALLA droger. Anledningen är att jag tror på individens frihet. Vill man stoppa i sig giftiga substanser så varsågod. Det är inte regeringens jobb att springa omkring och hindra folk från att stoppa i sig något i deras egna kroppar. Vilket slöseri av skattepengar och resurser. Plus att majoriteten av den kriminella världen finner sitt levebröd i drogvärlden. Men om droger vore lagligt och statligt så skulle knarkkungarnas monopol försvinna. För vem var det som vann under prohibition tiden då alkohol var förbjudet under 20-talet? Just det, maffia skurkar som Al Capone tjänade storkovan.
Jag är även för assisterat självmord, gay marriage, och abort. Individens frihet att välja måste gå före regeringens politiska agenda.

Men personligen så har jag väldigt lite respekt för knarkare. Tycker det är ett värdelöst sätt att fördriva tiden på. Så även om jag är för legalisering så deltog jag inte i årets smoke out.
Här kan ni se årets smoke-out på youtube:

No comments: