Wednesday, April 22, 2009

varning, långt inlägg, lite sex snack etc.

Jag vet inte om jag bloggat om det förut. Men jag tycker det är skrämmande hur det daltas med vuxna människor nuförtiden. Sedan när blev barndomen förlängd till 30? Jag tror att det är värre här i USA än vad det är i Sverige, för 18-, 19-, 20-åringar här anses fortfarande vara små barn utan vett eller förstånd. Och i gensvar så beter sig många tjugoåringar som att dem inte har nått vett heller. Man blir väl som man behandlas. It’s a self-fulfilling prophecy.
Blir så less. För det första så skickar universitetet massa brev addresserat till: “Stina Jackson’s föräldrar.” Liksom hallå, jag fyller för fan snart 26 år! Och mina föräldrar bor i Sverige. Och även om dem bodde här och jag var 18 så fattar jag inte varför brev som rör studenten skall skickas till föräldrarna?
Jag gissar att det beror på att det ofta är föräldrarna som betalar för kalaset?
Problemet kanske vilar i att det är väldigt svårt och tar längre tid för en ung människa att stå på egna ben idag än vad det gjorde för tjugo- trettio år sedan. Men rättfärdigar det allt detta daltande?

Min svägerska har en son som är 19 år och hon säger fortfarande åt honom att borsta tänderna på morgonen. Och han tar inte ett steg utan att hon vet vart han är och vad han gör. Förra året så bjöd vi med honom att spela poker med oss “unga vuxna”, det vill säga de yngre bröderna och deras fruar/flickvänner. Vem tror ni ringde innan första rundan knappt börjat? Ja just det. Hans kära mamma. Som påminde honom om att han måste i säng tidigt för dem skulle till Disneyland dagen efter. Hon tvingade honom även att gå och se den tecknade filmen “Happy Feet” trots att han inte hade något intresse av det. Och nu sitter hon och beklagar sig över att han inte gör någonting med sitt liv. Men vem är förvånad? Han har ju inte fått gå utanför dörren på 19 år så hur kan hon förvänta sig att han helt plötsligt ska bege sig ut i världen och göra underverk?

Min andra svägerska som jag knappt känner ett dugg har en son som är 18. Denna familj är djupt religiös. Deras kids får inte se filmer som visar ens en ynka liten bröstvårta eller annan syndig nakenhet. Hon tycker till och med att Roberts mammas staty som hon har i trädgården är syndig för att den är lättklädd eller nåt liknande. Ni hör ju. Helt sjukt.
Vanliga tv-serier som “scrubs” anses opassande för många av skämten har sexuella undertoner.
Så vad händer med kids som kvävs och kontrolleras i denna höga grad? Jo just det. Den 18-årige sonen har nu fått sin flickvän på smällen, och ett snabbt bröllop arrangerades för några veckor sedan innan magen börjat synas. (Ingen i familjen var inbjudna). Hursomhelst, hade han fått se vilka filmer han ville, dejta tjejer, och ha kondomer i byrålådan utan att det blir ramaskri så hade detta aldrig hänt. Jag fattar inte varför föräldra generationen tror att det går förlänga barndomen in i det längsta genom att tvinga sina barn att vara totalt osjälvständiga, för att sedan bli besvikna när dem aldrig blir redo att stå på egna ben?
För bara några generationer sedan så hade man heltidsjobb och två barn innan man fyllde 25. Var man inte ute ur huset innan 18 så var det skandal.

En annan liten detalj som retar gallfeber på mig är faktumet att amerikanska föräldrar totalt ignorerar faktumet att folk under 18 har sex. Massa delstater förbjuder sexualupplysning i skolorna för att dem tror att sådan vetskap kommer inspirera dem små liven att para sig. Jag läste just en rubrik på CNN som löd: “Nu skrivs dagen-efter-pillret ut åt 17-åringar.” Som att det är en nyhet. Jag orkade inte ens läsa artikeln för det kommer bara vara massa religiösa föräldrar som pratar om hur förfärligt det är. USA har det högsta antalet tonårsgraviditeter och könssjukdomar i hela västvärlden.
Vad beror det på? Jo, dessa ignoranta, skenheliga får som vägrar acceptera att genomsnitts åldern för första samlag ligger runt 16-17, och att folk i den åldern faktiskt kan bli med barn, även om deras föräldrar verkar vilja tro att dem inte ens nått puberteten förrän dem e 30. Sorry, men det är patetiskt.

Jag kan bara säga en sak. Mina barn kommer veta vad sex är innan dem ens börjat skolan. Jag kommer inte lägga mig i vem dem dejtar eller hur tidigt dem har sex, det enda jag kommer påpeka är att jag hoppas dem har skydd och att dem är respektfulla mot sin partner, etc. Och jag kan med övertygelse slå vad om att i ett hem där sex inte anses syndigt så existerar inga tonårsgraviditeter.

1 comment:

Maja said...

hej babe! Micke vill att du ska köpa en sak till oss och skicka den på posten! Ett elektriskt hundhalsband... dogtra 175 heter det. Om ni är på nån hundaffär så kan du väl kolla?! Det är egentligen olagligt i sverige... men du vet, micke ska alltid vara värst! =) /Maja