Monday, April 13, 2009

hela familjen surfar


Middagen igår var riktigt trevlig. Vi åt lamm med potatis och fick björnbärspaj till efterätt. Första gången jag ätit björnbärspaj. Det var riktigt mumma! Sen spelade vi sällskapsspel och drack kaffe tills det blev alldeles för sent. Speciellt eftersom jag har min tidiga morgon på måndagar, och i USA får man inte avnjuta någon annandag påsk heller. Just nu sitter jag i skolans kafeteria och dricker en kopp kaffe och försöker peppa mig själv för att skriva lite research paper. Läste nyss på CNN att kvinnor över 55 har börjat joina facebook i stigande antal. Tycker det är rätt komiskt, speciellt eftersom jag tror att många av dessa kvinnor vill spionera online på sina tonåringar.

Tanken flög direkt till min svägerska, nog för att hon bara är i 40-årsåldern, men hennes tonåriga söner har facebook och jag har sett hur hon sitter där och typ kommunicerar med deras kompisar. Hon läxade upp sin 14-årige sons kompis för att han satt på facebook under skoltid.

Och här i Boulder så hade vi Conference of World Affairs förra veckan, med föreläsare från alla världens hörn och massa jippon. En föreläsning var döpt till, “Hjälp, min mamma försöker bli kompis med mig på facebook.” Det är väl bra att föräldrar försöker “hänga med” i tiden och involvera sig i sina tonåringar. Men jag kan förstå varför dessa tretton- fjorton åringar inte vill ha sin mamma på halsen, som att det inte vore tillräckligt i vardagslivet, men nu på internet också. Faran med att dessa “gamlingar” joinar facebook är ju också att kidsen tappar intresset och börjar leta efter något nytt och fräscht. Jag hoppas inte det. Speciellt eftersom jag har en vän i bloggosfären, Bettie, som jobbar på facebook. Inte illa!

Kanske facebook borde dela på sig och bilda en community för äldre surfare? Sajten kan döpas till “wrinklefacebook” eller nåt liknande. Nej, men ärligt talat så är det ganska häftigt att sajter som facebook kan bringa generationer närmare varandra. Jag satt bredvid en ung kille under en föreläsning som satt och mejlade sin farmor på facebook. Det är ju både enklare och bekvämare än att ringa.



No comments: