Thursday, July 30, 2009

När Det Tar Slut


Bild: Starry Eye Kid

Får ett e-mejl av Hayley. En tjej från skrivarkursen som just avslutades. Hon är en supersmal brunett med utstickande nyckelben som var mitt i ett break-up med sin pojkvän sedan 5 år tillbaka. Dom hade även bott ihop i fyra år. Så nästan varje klasstillfälle dök hon upp med mörka ringar under ögonen och gråblek uppsyn. Dom turades om att sova på soffan.

Jag vet inte varför jag alltid blir vän med folk som befinner sig i dåliga relationer. Kanske för att jag har varit där en gång i tiden och inte drar mig för att ge ärliga råd?

“Tror du att han har träffat någon annan?” frågade Hayley en dag.

“Med 99% säkerhet så har han fattat tycke för nån annan.” Sa jag.

Okej, kanske lite brutalt, men av vad jag har sett så insisterar en karl aldrig på att göra slut förrän han hittat nån ny. Tjejer gör slut för att dom känner sig instängda, eller för att relationen inte känns givande, eller för att dom “växt ifrån” varandra, eller för att romantiken försvunnit och känslorna svalnat. Tjejer gör sällan slut för att dom hittat nån annan. Men jag vågar nästan påstå att det är anledning nummer ett när karlar gör slut. Statistiken pekar också på det. Frånskilda karlar gifter om sig betydligt tidigare än frånskilda kvinnor.

Hayley låter iallafall glad i mejlet. Hon skriver för att bjuda in mig på house warming (typ inflyttningsfest). Tydligen så har hon hittat en enrummare bredvid universitetet. Så nu slipper hon dela badrum, kök, och fjärrkontroll med sin före detta. Äntligen är det slut på den ansträngda tystnaden på söndagmorgnar. Och det forcerade konversationerna vid middagsbordet. Nu ska Hayley bjuda på egenblandade margaritas och snacks, och hon uppmanar mig att klä mig för utgång ifall vi blir “danssugna.”

Det är lustigt hur folk förändras efter ett break-up. En del förändras riktigt radikalt, nästan till oigenkännlighet. På både humöret och ytan. Oftast så tappas det vikt, garderoben förnyas, och frissan besöks. En före detta soffpotatis förvandlas till partyprinsessa. Och den trogne mjukisbyxe användaren har plötsligt blivit med märkesjeans. Efter den stora sorgeperioden är över och den hjärtekrossade fått frossa i Ben & Jerry’s så brukar puppan kläckas och ut kommer en snyggare människa.

Larven har blivit en fjäril.

Ser fram emot att se Hayleys förvandling.

1 comment:

Anonymous said...

Direkt. Ja!
Ärlig. Ja!
Svenskt. Ja!

/Shaikha