Friday, November 6, 2009

den arga tysken

Har varit en konstig vecka. Med underliga scheman och migrän anfall och ingenting gjort. Har inte tränat på en hel vecka. Går genast ner 2.5 kilo. Och får ryggont.
Alissa har teater vecka med uppvisningar så hon har varit på skolan till 9 på kvällarna och gjort rekvisita och genrepat. Vi ska dit på Lördag och se uppträdandet. Alissa har en liten roll. Huvudrolls innehavaren är en gaykille som blivit omvänd. Inte på låtsas alltså utan på riktigt. Det verkar som att det är trendigt att vara gay ena veckan för att sedan kära ner sig i en tjej och hävda att hon har “omvänt en.”
Det har hänt på Alissas skola inte bara en utan två gånger.
“You have made me straight” är typ den bästa komplimangen någonsin.
Tycker det är lite lustigt.
Så många förvirrade ungdomar.
Alissa har också en kompis som är djupt religiös (givetvis). Och denna människa säger aldrig en svordom. Men Alissa som är lite som mig, dvs tvärtemot, lyckas givetvis chockera alla genom att vara grov i munnen på deltid.
“Dom blir alltid lika chockade när jag säger ‘fuck’, för att jag är den lilla söta blonda tjejen, alla vänder sig om och stirrar.”

Jag har förresten lärt mig att säga slampa på tyska, “schlampe.” Det är väldigt likt svenskan, fast med mer rungande effekt och eftertryck.
Det är komiskt när vi jämför svordomar, för på svenska låter allting så smeksamt och mysigt i jämförelse med tyska. Alissa är också expert på att spela den “arga tysken” då hon står och rabblar militärprat a la Goebbels på kommando. Det är nästan så att man blir mörkrädd. Hoho.
“Kan du inte spela den arga tysken?” frågar jag var och varannan dag när jag behöver lite skrattlindring.
Funkar varje gång.

No comments: