Monday, November 2, 2009

Tårtbak a la tysk

Vår kära Liebling skulle baka tårta åt oss igår.
Vi blir alltid lite rädda när tyskan skall ta över köket.
Allt jag kan säga är att hon inte är något stereotypisk hausfrau för när Alissa lagar mat eller bakar så händer det grejer.
Chokladkaka med nötter skulle det vankas.
Jag står på övervåningen och viker tvätt alltmedan jag lyssnar till en blandning av engelska och tyska svordomar, varvat med ljudet av hackande och vispande.
Låter ungefär som en halv arme övertagit köket.
Just när jag dragit fram strykbrädan så går brandlarmet och jag får nästan ett epileptiskt anfall av oljudet.
Ugnen var på till max och chokladkakan var placerad i toppen av ugnen och det rykte som ur en skorsten.
Det är sånt man ser på film.
Men chokladkaka blev det till slut, och vi fick en liten lapp där det stod att vi är underbara värdföräldrar.

:)

1 comment:

Anonymous said...

Hahahaha! Ärligt talat så började det brinna (!!) i vår sprillans nya varmluftsugn när vi flyttade in här. Jag insåg aldrig exakt hur mycket fett nachochips innehöll, eller rättare sagt till den grad att de kunde skapa en mindre brand i kombination med lite ost. Yikes! Numera är vi goda vänner varmluftsugnen och jag. Den trollar fram mirakel med mig som konstnär :) /Shaikha