Friday, January 18, 2008

deklarations tider

Det är dags att deklarera här i USA. Och sen förra året har jag lärt mig mer och mer om hur det funkar. Vi gör det själva online. Och jag har börjat se visa orättvisor med det amerikanska skattesystemet. Jag är på den vinnande sidan för en gångs skull, men jag tycker ändå att det är synd.

I USA uppmuntras kärnfamiljen så till den milda grad att man kan tro att man fastnat i ett svartvitt 50-tal. Det är bara det blommiga förklädet och hårspolarna som saknas. För det första så får man skatteavdrag för att man är gifta. Och det är inte något puttenuttigt avdrag utan det är rejäla summor – vilket får samboskap att framstå som ren idioti och ogifta par förlorar hundratals dollar, garanterat. Min förre arbetskompis Nils var singel i stan och han fick betala multum i restskatt varje år. Så inte nog med att han fick äta mikrovågsugns middagar i plastförpackning framför teven i all sin ensamhet – han fick också betala mer i skatt.

Men det mest tragiska med denna sanning är att homosexuella par aldrig kan få samma rättigheter vad gäller skatt. Eftersom dom lagligen inte kan gifta sig, så kan dem inte heller få fördelaktig skatteåterbäring. Dem blir med andra ord behandlade som en andra klassens medborgare i mina ögon.

I USA får du avdrag om du är gift, och du får avdrag för varje barn du sätter till världen, du får avdrag om du äger ett hus, om du har studielån, eller om du pluggar på college. Detta system gynnar alltså bara kärnfamiljen. Mamma, pappa och barnen i det vita huset. Systemet gynnar den sortens medborgare som den amerikanska regeringen vill uppmuntra och se mer av. Men vad händer om du är singel, homosexuell och hyr en lägenhet mitt i stan? Ja, då kan du räkna med att du får skatta därefter.

Man blir bestraffad för livsstilen helt enkelt!!!!

Jag vet att dem flesta länder försöker styra befolkningen på det här viset. Men jag tycker det är förskräckligt. På grund av den falerande ekonomin i USA så pratar Bush nu om att ge tillbaka skattepengar till befolkningen för att stimulera köpkraften. Det låter ju bra. Men jag ger mig den på att det bara är vissa utvalda som får ta del av denna summa.

1 comment:

Unknown said...

tycker du ska tillata anonyma kommentarer sa jag kan skriva en rad da och da med mitt vanliga nick och blogg :P halsningar fran en till Svenska i Cali :) Har sjalv varit har sen hosten 2004 och pluggar, ar klar i Juni i ar. Hur har du det? :)

mvh Bettie
MyLifeAferSweden.com