Thursday, January 24, 2008

Jury Duty


Jag fick ett brev häromdagen. En kallelse till “jury duty”. Vilket innebär att jag är kallad att tjänstgöra i en amerikansk jury. Det amerikanska jury-systemet är ganska unikt. Alla medborgare över arton år, riskerar att bli kallade, och det är inte mycket man kan göra annat än att inställa sig. Man måste besöka rättsalen och genomgå en utvalsprocess. Varje jury består av 12 personer - det är allt från hemmafruar, till VDs, till snickare och trailor trash. Blir man invald så har man inget val, utan man tvingas att missa arbetsdagar och spendera dem i rätten för liten eller ingen kompensation. Poängen med en jury är att rättegången skall bli mer rättvis, med en grupp "vanliga" människor som tillsammans kommer fram till en dom, istället för "bara" en domare. Tanken är god antar jag, men alla s.k.vanliga människor gruvar sig för denna kallelse och är totalt ointresserade av att tjänstgöra i en jury. Ingen vill missa en arbetsdag för att sitta och rulla tummarna i en rättsal.

Jag var kallad att inställa mig den femtonde februari, vilket skulle innebära missade föreläsningar och garanterat en långtråkig process. Men! Eftersom jag inte är amerikansk medborgare så behövde jag bara kryssa en ruta och skicka tillbaka kallelsen. *puh*

Blev oerhört lättad.


2 comments:

Anonymous said...

..tankte precis skriva "Men du ar ju inte Am. medborgare..val?" men sen sag jag den sista raden ;)

Family Fors said...

Just det....du ar inte amerikan och da behovde du inte ga. Min fru var i juryn forra aret. Hon tyckte dock att det var roligt.