Tuesday, January 29, 2008

Det bästa med detta land

Jag har insett att min blogg mest består av sarkastiska små gliringar. Men här kommer min personliga åsikt om vad som är absolut bäst med Amerika.

Den Odödliga Optimismen – och den Totala Avsaknaden av Jante-lag.

Amerikanare är optimistiska. Landet är känt som “the land of opportunities” och de flesta lever faktiskt som om allt vore möjligt. Oavsett hur djupt hålet är som man befinner sig i så finns det alltid en väg ur det. Det finns en optimism här som jag inte funnit i Sverige. Både vad gäller framtid som nuläget. Och det är väldigt uppfriskande.

Avsaknaden av Jante-lag är också en befrielse. Visst, amerikaner vill också matcha grannen när denne köpt ny bil, eller gjort något annat storslaget. MEN, och detta är en viktigt punkt, amerikaner uppskattar andras succe utan småaktighet. Jag tror att detta hör ihop med optimismen. Amerikanare blir glada när grannen lyckas här i livet, dem blir glada när hårt arbete lönar sig, för att dem tar för givet att deras tur också kommer komma.

Och det är skönt att slippa hålla tillbaka de gånger man är stolt över något man ådstakommit. Eller glad över att man äntligen haft tur. Eller när man är oförskämt lycklig i sitt förhållande.

I Sverige så ska man akta sig för att skryta, eller “tro att man är någon.”

Här är det helt okej att vara någon.

1 comment:

Anonymous said...

precis som du borde jag nog skriva mer positivt om USA, det ar faktiskt inte SA daligt som det verkar alla ganger ;)