Tuesday, September 23, 2008

höst

Jag vet inte om det beror på att jag är född i September, men jag älskar hösten. Det har jag alltid gjort. Jag älskar färgerna, rostrött, guld och varm apelsin. Doften av regn från våt asfalt. Höst luktar friskt och fräscht. Skogen har öppat sitt juvelskrin och marken är fylld av bär, fruktträdens grenar hänger tungt och solen är inte lika kvävande varm som under sommaren.
Här i Colorado så sprakar det av färger nu i slutet av September. Allt från mörk lavender till djupt röd och citrongult.
Förutom att jag tycker att hösten är den vackraste av alla årstider så gillar jag hur den för med sig ordning och reda. Det är på hösten som jag dammar av min filofax, skriver upp mig på gymmet och börjar planera för framtiden. Jag drabbas nästan alltid av någon slags ambitiös eufori på höstkanten som dalar av i takt med trädens nakenhet och de första snöflingorna.

Jag inhandlade förresten svenska Nyåkers pepparkakor häromdagen som jag ivrigt doppar i mitt fransk pressade kaffe. Höst betyder att snart är det jul!


st i Colorado


2 comments:

Anonymous said...

Åh, jag älskar också hösten! Av samma anledningar som du, den friska luften, alla härliga färger och att det känns som lite av en nystart i livet. :)

Anonymous said...

Vilka underbara bilder :). Jag älskar också hösten men tycker i och för sig att alla årstiderna har sin charm.