Tuesday, September 30, 2008

psykologi – min andra passion

Eftersom jag älskar psykologi så har jag beslutat mig för att ta en minor i psykologi tillsammans med min major som e journalistik. Hittills har jag haft 1-2 psykologi kurser varje semester (termin). Det är den största fördelen med den amerikanska universitets modellen, det faktum att man har vissa obligatoriska kurser, t.ex. jag måste ha si och så många kurser i masskommunikation, men sen har man också mycket frihet vad gäller att välja sin electives (resterande kurser). Mina electives har hittills bestått av kreativt skrivande, litteratur, och psykologi, dvs. bara sådana godbitar som jag är intresserad av.

Förra terminen gjorde jag ett djupdyk in i en kurs i “abnormal psykologi” som dem kallar det här, där vi studerade psykologins bibel DSM-VI-TR och den mängd psykiska sjukdomar och personlighetsstörningar som den omfattar. Mina professorer var ett gift par som förutom att förläsa på colleges också arbetade på en psykiatrisk klinik. Den var en uberintressant klass, verkligen.


Den här terminen läser jag en psykologi kurs i mänsklig utveckling från livmodern till döden. Biosocial, kognitiv, och psychosocial utveckling. Jag tror den här kursen är ett måste för blivande föräldrar eller dem som vill jobba med barn och gamla. Läser om hur den lilla bebisens hjärna utvecklas rent fysiologiskt samt hur den mentala förmågan utvecklas och blir mer komplex ju äldre vi blir. Fascinerande!

Freud - psykologins "fader"

No comments: