Friday, September 12, 2008

varför jag inte röstar

Det ringer på dörren.

Det antastas i campus korridorerna.

På parkeringen vid matbutiken.

Den eviga frågan denna årstid.


“Har du registrerat dig för att rösta?”

“Ursäkta, är du registrerad för att rösta?”

“Du ska väl rösta?”


Och mitt standardsvar.

“Jag kan inte rösta, I’m not a citizen.”


Då bemöts jag ofta av ett blankt ansikte och sedan ett leende.

“Det är den enda godkända anledningen att inte rösta.”

“Vilket land är du medborgare i…jasså Sverige, oh intressant.”


Så nu när alla klistrat Obamas namn på bilrutorna eller vandrar omkring med McCain på t-shirten så har jag faktiskt statuerat exempel också.


Sverige på min bil rumpa


Sverige på min ryggtavla

1 comment:

Anonymous said...

Du får göra som en annan svensk jag läste om i tidningen, stöd Obamas kampanj! ;)