Tuesday, September 30, 2008

Sexism i småskolan

Robbie visade mig sina skolbetyg från lågstadiet och uppåt häromdagen. Det mest komiska var att eleverna fick fylla i vad dem ville bli när dem blev stora för varje år.

Pojkarna kunde välja mellan yrken som polis, brandnamn och astronaut. Medan flickorna kunde välja mellan “yrken” i stil med mamma, modell och flygvärdinna.

Jag skrattade högt. Man kunde nästan tro att Robbie gick i skolan på 40-talet, men icke, detta är ganska typiskt för det konservativa Amerika där könsrollerna fortfarande är strikt uppdelade jämfört med Sverige där befolkningen blir mer och mer androgyn för varje år.

Apropå det, jag läste att Sveriges ålderdomshem har börjat använda samma underkläder för både manliga och kvinnliga patienter. Hm. Jag undrar om resultatet blev en blandning av leopardmönstrad rosa spets och grå bomullsboxers?

1 comment:

Anonymous said...

Hmm, skumt, vad jag vet har de gamla sina egna underklader. Hur skulle det se ut med BH pa gamla gubbar, for BH har tanterna det vet jag.