Tuesday, December 23, 2008

I ohändelsernas centrum

"Lyftet" - skellefte torgs stiliga staty

Ringde just hem till min mor och far. Dem hade någon slags lilla julafton därhemma med syster, bror, farmor, och systerdöttrar. Fick prata med var och en och önska god jul. Men skulle hellre ha varit där för att se hur mycket Hanna o Felicia har vuxit, hur många hårstrån Danne har förlorat sen sist, vem som gått upp eller ner i vikt, och framförallt så vill jag ju äta mammas julmat.

Dessutom så ser jag ju på facebook att alla mina gamla homies från typ första klass är hemma i schtaaan och trängs på Station 8, waynes, och ICA Maxi tillsammans med alla galna Skelleftebor.

Julen är ju synonymt med hemvändare. Man ska ut och trängas den 23:e och hälsa översvallande hysteriskt på folk man brukade mobba i lågstadiet. Eller blev mobbad av.


Man måste ställa och besvara frågan: “Va gö du nufötiden da?” (på fet norländska såklart) åtminstone en miljon gånger. Man synar varandra uppifrån och ner med något som bara kan jämföras med röntgensyn. Har hon gått upp i vikt? Fått några rynkor? Vem är han ihop med egentligen? Jasså, jobbar han på Willys?

Det är fejkade solbrännor och nyslingat hår. H&M party klänningar och tillgjorda Stockholms dialekter. (Finns det något värre än hemvändare som inte genast återgår till norrländska?!?!?!) Det borde vara lag på det.


är man född och uppvuxen i en småstad så är julen lika med klassåterträff. Och det räcker inte med att man måste kindpussas med glasögonormar från tredje klass, utan man måste dessutom artigt småprata med överförfriskade föräldrar till dessa klasskamrater som man råkar stöta ihop med på Calles.

“Men vad stor du blivit!” utbrister dem som att man fortfarande befann sig i dagis åldern. Själv försöker man febrilt komma på vad denna människa heter. (Sten, Anders, Bosse…?) När en barndomskompis pappa vill bjuda på ett glas öl så går det lite för långt.

“Hur mår mamma och pappa då?” Ska det givetvis också frågas. Som att det inte räcker med att man måste dra sin egen livs historia cirka tjugo gånger per dag under hela julveckan?


Det råder ju jantelag, även kring jul. Så har man varit så respektlös att man lämnat skellefte så måste man vara jävligt noga med att inte göra sig märkvärdig. Det räcker inte med att man vet att AIK spelar i elitserien, utan man bör också ha koll på vart dem ligger i tabellen och vilka deras bästa målgörare är.

Köa måste man också vara beredd på att göra. Så det gäller att packa tålamodet. Köa för en kaffe, köa på systemet, köa på Gina Tricot, köa till Station 8, köa till bankomaten, köa, köa, köa.

Och medans man köar måste man besvara den eviga frågan,

“Men heeej, va gö du nufötiden da?”


känns nästan lite skönt att vara i ohändelsernas centrum i år. :p

1 comment:

Anonymous said...

God jul fran mig som befinner mig langt borta fran alla fragor om "Vad gor Du nu for tiden?" och dessutom befinner mig sa langt bort att jag legitimt kan fa behalla min stockholmska i fred :) Tva veckor ledigt som spenderas pa lyxresort i Turkiet. Jag klagar inte pa nagot satt alls :) Men jag maste medge, att jag saknar mitt kontor lite.. Lange leve mitt jobb! Lange leve Reınfeldt! /S