Wednesday, December 10, 2008

vit som snö?

I min media reporting klass hade vi en het diskussion häromdagen. Dem flesta college studenter är Obama supporters, men en kille som heter Chris Bittner (jag brukar referera till honom som Chris BITTER). Hursomhelst, han började hålla en lång utläggning om hur Obama faktiskt är vit och inte svart. (eh, färgblind någon?)

“Han säger själv i sin bok att hans mamma var vit som snö och hans pappa svart som olja. Obama är vit. Vi välkomnar ännu en vit president, tro inget annat.” säger Bitter och alla stirrar på honom som om han vore från en annan planet.


Jag tycker det är dags att överge raskonceptet. I Sverige pratar man sällan om ras, förmodligen pga det dåliga samvetet över vår oförmåga under andra världskriget.

Hursomhelst, har man någonsomhelst uppfattning om modern genetik så bör man veta att de gener som avgör våran hudfärg, (den typ av uttalade gen som kallas fenotyp), fungerar på samma sätt som de fenotyper som avgör ögonfärg. Dvs. hudfärg och ögonfärg är genetiskt betingat men säger ingenting om individen annat än att han har blå ögon och vit hy, eller bruna ögon och mörk hud. Att vi sedan formas av samhället på grund av vår hudfärg är ett trist faktum. I själva verket så har den fenotyp som avgör vår hudfärg ingenting med hur vi är som människor. Sunt förnuft är det enda som krävs för att man ska förstå det.

Under 1920-talat så visste man ingenting om DNA. Därför så utvecklade man konceptet “rasbiologi” där man mätte hjärnor, käkben, och avståndet mellan ögonen med mera, för att avgöra hur olika vi är.

Men sanningen är att vi är allihop människor. Obamas fenotyp är ju uppenbarligen svart. Men hans övriga DNA sekvenser som avgör hans personlighet och temperament kan mycket väl vara mer likt Bill Clinton än Martin Luther King.

2 comments:

viktoria cederberg said...

Hey hey!

Har fått se bror din spela ES-hockey nu! Han gjorde absolut inte bort dig.
En härlig knäpp på näsan för Bajslöven som inte ville ha kvar honom, tji fick dom! ;)

Puss!

sophie said...

som sagt, jag skriver min tesi di laurea om svarta stereotyper i media. synd att den skrivs på italienska, jag tror att du uppskattat den.

brevet kom i tisdags, en jäkla tid att komma hit enligt poststämpeln, hursomhelst ska jag posta ett svar snart. jag har gett dig en liten utnämning på min blogg.

kram