Monday, December 15, 2008

pust!

ett julepyntat hus

äntligen, äntligen, äntligen.

Hade mina sista två tentor idag och lämnade in min sista uppsats. Nu är jag färdig med FRCC och min 2-åriga universitets examen. Känns faktiskt lite bittersweet. Jag har précis börjat känna mig hemma och hittat favoritprofessorer och lärt känna skönt folk.

I januari börjar jag i Boulder, ett universitet med 20,000 studenter eller mer. Ska bli intressant med ombyte.

Men nu blir det bara att njuta av julen tills dess.

Vi har haft ruggigt kallt här dem två senaste dagarna. Igårkväll var det minus 26 grader Celcius (!!!) Och idag har temperaturen legat under –15 strecket trots att solen skiner.

Det är på tok för kallt för mig med andra ord.

I helgen har vi hängt upp ljusslingor på hustaket, och det ser ju faktiskt extra mysigt ut när det ligger snö på marken. Sen har vi införskaffat julstjärnor och i veckan ska vi ut och leta julgran. Jake kom förbi och ville visa mig sin julgran som han hade klätt. Den var väldigt söt med ett leksakståg som cirkulerade runt. Sen hade han också bakat pepparkaksgubbar till sina klasskamrater och en till mig. Amerikanska pepparkake gubbar är (såklart) större än den svenska versionen och lite “fluffigare.” Men annars är det sig likt.

Jag har haft näsan i kurslitteraturen så att jag halkat efter i julhysterin. Idag skulle jag gå och posta vårt julebrev på lunchen men kön ringlade sig långt utanför dörren med folk som skulle skicka enorma paket till mostrar i Virginia och kusiner i Tyskland. Jag hade varken tid eller tålamod att stå i kö Jag ska hänga på låset imorgon istället, innan gamarna hinner sig ut. Vet ni vad jag irriterade mig på? Det var alldeles för många små gråa pensionärer i postkön under lunchtimmen mellan 12 och ett. Uppenbarligen så jobbar dem ju inte, så varför måste dem komma och trängas på posten precis när alla andra är där? Vore jag pensionär så skulle jag alltid shoppa på konstiga tider.

No comments: