Tuesday, December 30, 2008

Att plugga i USA, community colleges, universitet, m.m.


Har haft mycket att stå i under mellan dagarna. Jag börjar ju vid Boulders Universitet om knappt 2 veckor och det är mycket som ska fixas. Vissa har frågat varför jag nu ska byta skola och jag ska försöka dra det så enkelt som möjligt.


Här i USA så kallas en 4-årig examen för Bachelor’s Degree och består oftast av 120 credits. En bachelor’s examen innehåller inte bara ens huvudämne, utan man måste också ta en mängd allmänna kurser (s.k. general ed) samt en hel drös med tillvalsämnen (electives).


Jag valde att läsa alla mina general ed kurser på Community College vilket är ett mindre college som finns i alla delstater och i alla större städer. Community Colleges erbjuder bara 2-årig examen (Associates Degree), men inom delstaterna så har Community Colleges samarbeten med de stora universiteten och har man tagit sin 2-åriga examen kan man ansöka om förflyttning till ett större universitet där dem erbjuder Bachelor Degrees.


Jag har alltså blivit accepterad som transfer student till Universitetet i Boulder. Alla mina general ed. kurser är avklarade och jag kommer börja som en junior (De fyra åren man pluggar har man följande status: 1.freshman, 2.sophmore, 3.junior, och till sist 4.senior).

Att läsa de första två åren på community college är ganska vanligt. För det första så är det billigare, men sen så är det också betydligt mer flexibelt. Det erbjuds kvällskurser, helgkurser, och intensiv kurser. Vilket gör att det är enklare att jobba sig igenom college än om man läser alla 4 åren vid universitet. Jag har trivts jättebra på Community College, och eftersom jag lyckats få A i alla ämnen hittills (ta i trä!!!), och är en så kallad “straight A student” så har det öppnat många portar till stipendier och honor societies. För alla som tänkt plugga i USA så kan jag varmt rekommendera att läsa de första två åren vid ett mindre college och sedan transfer och läsa de sista två på ett större universitet. Det är bättre för plånboken, det gör ingen skillnad på det slutgiltiga diplomet, och man har tid på sig att bestämma sig för vilket huvudämne man vill satsa på.

Hoppas det här klargjorde. I det svenska systemet så är man ju “låst” vid ett universitet och nästan varenda kurs är förhandsvald. Jag föredrar det amerikanska för man har så mycket att välja på och man har mycket frihet i hur man vill lägga upp sitt schema och sina respektive terminer.

Nej, nu ska jag gå och fixa middag. Här kommer lite bilder från veckan som varit:



No comments: