Thursday, October 9, 2008

Byråkrati = slöseri


Jag är så less på byråkrati. Som immigrant får man snabbt nog. Det ska vara papper hit och dit, med stämplar, namnteckningar, och igenklistrade kuvert.

I fredags var jag kallad till biometrics nere i Aurora. Jag håller på att förnya mitt greencard för andra gången och var tvungen att köra den 45-minuter sträckan till Aurora. Som för övrigt är ett riktigt ghetto med husvagnsparker, spritbutiker och massa löst folk. Biometrics innebär att man får köa i ett trist rum som har inramat foto av George W. Bush på väggarna. När ens nummer äntligen blir kallat så ska det tas fingeravtryck av alla 10 fingrar. En process som känns lite överflödig. Sen tas en bild som aldrig blir bra för bakgrunden är sjukhusvit vilket gör att man får sådan där jättefin grådaskig hy. *suck*

Sedan är det ett halvt helvete att byta efternamn när man är gift. För alla ens gamla papper och ID-handlingar är i ens gamla namn, så det blir alltid massa tjafs med namn hit och dit. Dessutom så staves mitt namn alltid fel i alla möjliga sammanhang. Jag har sett allt från Dina Olossoa till Tina Olsson. *suck igen*

Men värst är det nog när USA och Sverige skall utbyta handlingar. Sverige är ju som bekant känt för att vara så odningssamt och organiserat med katalogisering av varje invånare. Svenska staten vet när deras medborgare senaste kissade i toaletten och huruvida dem borstar tänderna 2 eller 3 gånger per dag. Men ändå så ska det alltid jävlas när man ber att få en svensk handling postad hit. *suck för tredje gången*

2 comments:

Anonymous said...

hej! :) jag har oppnat upp ett litet usa-forum pa bloggen som du kanske har sett. vore jattekul om du ville bli medlem och kika runt, svara pa fragor etc ifall nagon undrar nagot. du har ju trots allt bott i usa en langre tid. btw, keep up the good work med din blogg, alskar att lasa den :) kram

Anonymous said...

Jag va på USCIS idag för att ta fingeravtryck (för 2a ggn).. Håller med om att dt alltid är massa problem när man ska ha dokument fr sverige. Bästa va när ja skulle få papper på mina vaccinationer fr sverige (för min greencard ansökan), allt är ju handskrivet i ett litet häfte (o på svenska) så det slutade med att min dr tyckte de va lika bra att få alla sprutorna igen :/