Thursday, October 30, 2008

what do u call this? :)


Jag har tagit på mig uppdraget att introducera den svenska chokladbollen i USA. (Ja, jag vet IKEA och andra ställen säljer delicato bollar)

Men jag pratar om äkta, hemrullade, pärlsocker beströdda chokladbollar.

Robert hade knytkalas på jobbet idag och jag rullade superfina bollar. Jag gjorde säkert 40-50 stycken, och han kom bara hem med 5.

Varje gång jag tar med mig chokladbollar på fest så går dem åt som smör i solsken.


Själv har jag gjort roliga ärenden i stil med tandläkarbesök och grocery shopping. Hade även ett möte med min favorit professor. Han håller på att skriva en bok om vikingar eller något liknande och han ville ha några texter översatta från svenska till engelska, och så ville han visa mig några riktigt intressanta kartor från medeltiden.

Det var ganska lustigt att se kartor över Skandinavien som var otroligt fel och bakvända. Inte som att kolla in google maps direkt.

Min professor doktorerade i Irland och har ett stort intresse i Europa och Eruopeisk litteratur. Han är också ruggigt intellektuell med en vokabulär som väldigt få kan matcha. Dessutom är han så “djup” och “filosofisk” att jag alltid har svårt att följa hans resonemang. Han citerar dikter, pratar flera språk, och är dessutom förvånansvärt insatt i populärkulturen. Han vet vad Britney Spears åt till frukost samtidigt som han kan diskutera Romarrikets förfall och Shakespeares verk. Han vet allt. Jag hoppas att jag kan bli sådär smart när jag blir stor. Dessutom ser han ut som en riktigt intellektuell college professor, med grått lockigt hår som spretar åt alla håll, gråa kostymer med rutiga slipsar och en enorm kaffekanna som han bär över axeln vart han än går.

1 comment:

Anonymous said...

Min man är helt kär i havrebollar.. så de kanske dina bekanta skulle uppskatta också :) ? /Madde i CA