Sunday, October 5, 2008

Något lustigt hände mig idag när jag var och handlade på Safeway (tänk ICA). Våran Safeway anställer många människor med problem av olika slag. Till exempel så jobbar där en kille som är stum och enbart pratar teckenspråk. Där jobbar också några som ser ut att lida av mental störning eller down’s syndrom. Hursomhelst, en kille som jag alltid trott lider av Down’s stod bakom kassan idag.

Jag hade på mig min roliga t-shirt med trycket “Swedish Meatball” på, och syndrom-killen frågade om jag var svensk. Sen frågade han vart i Sverige jag kom ifrån.

“Norr.” sa jag.

“Lappland?” frågade han.

“Nej, men nästan.”

“Västerbotten?” frågade han sedan och min haka sjönk ner till knävecken.

“Hur visste du det?” utbrast jag i ren chock för jag har aldrig någonsin stött på en amerikan som ens hört talas om Västerbotten.

Man har tur om dem vet att Sverige ligger mellan Norge och Finland.

“Jag är väldigt intresserad av geografi.” sa killen.

Superimponerad lämnade jag butiken och skämdes för att jag trott att denna briljanata unge man var utvecklingsstörd. Där ser man.

1 comment:

sophie said...

se på den! men det är ju ofta så.man finner mest där man minst anar det.

fast jag hejar på norrbotten of course...hehe