Tuesday, January 6, 2009

hata, hata, hata kanadaaaa

bevittnade småkronornas förlust igår. Aldrig har jag sett en målvakt slungas runt på isen och tappa hjälmen lika frekvent som Markström. I NHL är målisen off limits. Visst, när någon missar en målchansen och glider in i nätet så brukar man knuffa lite extra på målisen, men smällarna som Markström fick ta var oacceptabla! Dem kanadensiska match kommentatorerna som jag tyvärr tvingades lyssna till var helt övertygade om att Markström filmade varenda gång.



Bild: aftonbladet

Min favorit blev snabbt nummer 4, Hedman, som tog alla chanser att banka på kanadensiska fulspelare. De kanadensiska fansen buade så fort han eller Markström rörde pucken.

Vad som stör mig mest är att Kanada verkligen tror att hockey är deras sport och ingen annans. Men med 33 miljoner människor i jämföresle med Sveriges blygsamma 9 så är det konstigt att dem inte

äger totalt varenda turnering.

Kort sagt, det är konstigt att dem inte ens kom till semi i OS 2006 och att dem inte vinner varenda JVM och VM. Medans ett litet land som Sverige tar hem guld i båda två samma år.


Men Kanada lever i den ständiga skuggan av storebror USA och är oftast lika bortglömda som typ Nya Zeeland vad gäller världsarenan. Det enda kanadensarna har är hockey, och inte ens där kan man ärligt säga att dem dominerar. Ett kanadensiskt lag har inte vunnit Stanley Cup bucklan på 14 år.

Anledningen?

Kanada är ett självmordsklimat för toppspelare som råkar underprestera några matcher eller en säsong. De kanadensiska fansen är skoningslösa och har jagat många stora spelare från stan. Dem kan spendera en hel match med att bua ut sin egen spelare. Snacka om medgångssupporters.

52% av alla spelare i NHL är kanadensare den här säsongen. Får mig nästan att önska att den ryska ligan tar över som den bästa i världen.


ja, jag är en dålig förlorare





No comments: