Wednesday, January 21, 2009

långt inlägg, intervju, religion, debatt

Fin vädret håller i sig. Idag har vi haft 22 grader varmt och solsken! Jag klagar inte!

Steg upp i ottan imorse, hade 3 föreläsningar och en intervju att ta itu med idag. Det gick hyfsat bra. Jag ska bevittna en debatt på måndag och intervjuade organisatören idag. Det är ett megaliv kring denna debatt och hela tvåtusen biljetter är utsålda. ämnet är “Ateism vs Kristendom” och debattörerna är två “intellectuals” som reser landet runt, har skrivit massa böcker, en av dem har jobbat i Vita Huset, etc. Så det ska bli spännande att se hur många ruttna tomater som ska kastas.

Organisatörerna är den katolska kyrkan på campus och jag intervjuade en av deras nissar idag. Han var en beskedlig, “gudaktig” man som svarade så snällt på alla mina frågor och verkligen tog sig tid. När vi skiljdes åt så sa han det sedvanliga, “God Bless.” Jag frågade honom vad syftet med denna debatt är och han sa att dem vill att studenter och andra besökare ska få chansen att se “båda sidor av saken.” Både de icke-troende och de djupt troende ska få sin sida representerad på ett intellektuellt och öppensinnat vis. Ska bli intressant. Jag ser verkligen fram emot det.

Varför ska jag nu skriva artiklar om religion undrar ni? Speciellt eftersom jag alltid bitchar om hur less jag är på amerikanskt religion-snack. Jag kan bara säga att ämnena vi fick välja bland var ganska trista. Och jag har en förkärlek till det kontroversiella. Jag tycker det är viktigt att blottlägga ignoransen som faktiskt finns. även om politisk korrekthet och krav på objektivitet hindrar mig från att ta ställning så vill jag för egen skull gärna lista ut hur folk tänker.

I veckan är det en annan student diskussion med enbart studenter angående “Big Bang eller Bibeln.” De religiösa amerikanarna vill ju så gärna tro att jorden skapades på 7 dagar och att den bara är 6000 år gammal. typ. Medans de vetenskapliga forskarna med bevis i hand hävdar att jorden är cirka 4.5 biljoner år och att livet utvecklades långsamt över miljoner år. Det handlar om tro versus fakta. De religiösa vägrar acceptera att dinosaurierna existerade trots att sydvästra USA är fullspäckat med dinosaurieben. Dem vägrar acceptera att jorden är uråldrig trots att man hittat både fossiler och DNA från evigheter tillbaka. Jag diskuterade denna tröttsamma “Big Bang VS Bibeln” med en religiös tjej. Hennes argument var att Big Bang bara är en “teori,” och att båda två inte är mer än teorier och spekulationer.

Vad hon missat är att en vetenskaplig teori väger betydligt tyngre än en mytologisk saga. Varenda liten stam och folkgrupp världen över har en skapelsemyt. Bibeln är inte unik på något sätt. Och det finns ingenting som pekar på att man kan tolka Bibeln bokstavligt. Till och med många utav kyrkans män ställer sig emot konceptet av att tolka religiösa texter bokstavligt. Men men. Kommer bli en intressant (och frustrerande) termin,

No comments: