Thursday, January 8, 2009

universitets arkitektur - me like!

Igår var jag på orientering på Boulder Campus. Det var hundratals studenter som ska börja till vårterminen. Vissa var freshmen (unga 18-19 åringar) som hade mamma och pappa med sig (no kidding). Andra var transfers som jag och lite äldre men inte så mycket klokare. Under förmiddan bjöds det på kaffe och bagels och hölls föreläsningar i aulan. Jag råkade hamna bredvid en kille som jag läst psykologi med på Community College. Var riktigt kul att hitta ett bekant ansikte.

Eftermiddagen spenderades i byggnaden för Journalistik och Masskommunikation vilket var ett litet, näpet hus i sten som dom döpt till “the armory.” (Armory är vad man kallar stället där man lagrar vapenarsenalen)!

Jag fick sitta ner med assistant dean och gå igenom mina kurser. Dem kräver att man kan ett främmande språk på universitets nivå och jag har inte läst ett språk under min långa tid i svenskt och amerikanskt college. MEN! Jag är ju svensk och tydligen så ska jag få chansen att gå till avdelningen för “Skandinaviska Studier” och genomgå ett svenska test för att slippa läsa språk. Haha! Kan ni tänka er det? Att bli testad på sitt modersmål. Jag ser faktiskt fram emot det.

Vad som verkligen överväldigade mig igår var hur fantastiskt vackert Boulders campus är. Det ligger placerat alldeles vid Klippiga Bergens fot och grundades 1877 med 40 studenter. Så där finns massa vackra byggnader i sten. Jag är en sådan som inspireras av hur saker och ting ser ut. Till exempel så ligger inte Starbucks i min topplista över kaffe ställen eftersom det inte är speciellt mysigt. Kafeer, restauranger och byggnader kan göra en stor skillnad på hela upplevelsen om dem är inspirerande!

Jag stal lite bilder från campus!







Den gamla huvudbyggnaden



Biblioteket


Campus på våren (Körsbärsträd är vanligt här, visst e dem vackra?)



Vintrigt Campus



"The Armory" -
Journalist & Masskommunikations byggnaden



Sommar Campus



Från ovan

No comments: