Saturday, September 19, 2009

allu allu emliga armen

Vet inte om jag har något slags masochistiskt drag i mig, eller någon slags förkärlek för allmänt självplågeri…men nu har jag iaf fått för mig att jag ska gå ner i spagat/split…kalla det vad ni vill. Har ju kört yoga i drygt ett år, så jag inbillar mig att det ska bli enkelt, men jag vet inte. Enligt mina mycket stabila källor så ska det ta ungefär 2 månader av stretching innan man nått sin fulla split potential. Jag körde första stretching rutinen idag. Gick väl sisådär. Är rädd att jag körde lite för hårt för mina ben känns underligt (om än inte obehagligt) varma.

Var för övrigt ute och åt middag idag med ett annat par. Det var riktigt najs. Jag åt grillad lax på focaccia bröd. Tror Alissa vart lite uttråkad. Det är svårt när man varit på en ny plats i bara en månad. Även om man kan språket hyfsat bra så är det så många undermeningar, local lingo, och andra lingvistiska uttryck som tar tid att uppfatta. Vilket gör att konversationer kan kännas förvirrande. Som att man bara förstår 80% av vad som sägs, typ. Är man dessutom trött så blir det bara ännu värre. Jag kan ärligt säga att när jag först flyttade hit så förstod jag nog mellan 80-90% av allt som sades. Och jag hade en strålande engelska. Men det spelar ingen roll, för man kan ändå inte vara beredd på alla små vardagsord, meningar, ordspråk, antydningar, etc. som alltid dyker upp i vanligt vardagssnack. Man känner sig ändå utanför lite titt som tätt bland alla som talar sitt modersmål. Nu förstår jag nog runt 98% av vad som sägs. Beroende på kontext förstås. Skulle jag sitta i fikarummet på en ingenjörsfirma så skulle jag nog få problem med alla tekniska termer på engelska. Har fortfarande svårt att prata i inches och miles. Nej nu blir det slafen.

No comments: