Tuesday, September 29, 2009

Fika - Swedish Style


Hade en tenta imorse. Tror det gick bra.

Hade för övrigt en komisk händelse i min lilla favoritkafeteria idag.

Jag stod och väntade på min kaffe när jag såg tre personer vid ett bord med en en svensk flagga uppställd i mitten.

Dessutom tyckte jag mig höra att dom talade svenska, men kunde inte vara säker pga av allt sorl.

Så nyfikenheten fick ta överhand och jag gick fram och frågade varför dom satt och viftade med svenska flaggan.

“We have fika every Tuesday and Wednesday between 2 and 3,” meddelade den ena killen som om det vore den mest självklara saken i världen.

Hade jag varit amerikan så hade jag inte fattat ett dyft av vad ordet “fika” betydde. Men när jag erkände att jag var svensk så blev dom genast superglada. Den ena killen pratade riktigt bra svenska. Tydligen så hade han en svensk mamma och hade även spenderat en termin vid Uppsala Universitet. Förutom de amerikanska r:en så lät han riktigt blågul.

Den andra killen var inte riktigt lika haj på svenska.

Men tydligen så är deras fikaträffar till för att svenskar, halvsvenskar, och icke-svenskar ska kunna mötas och snacka svenska.

Jag gav dom min emejl och ska försöka hinna med en fika med den svenska fika gruppen nån dag. Tycker det var en strålande ide.


1 comment:

viktoria cederberg said...

Haha. Så kul. Fast inget slår ju en bra fika. :)