Sunday, September 20, 2009

den nya lampenius? och en beundrare från guds utvalda folk



Idag gick vi ut och käkade. Alissa var med den underliga ASSE reppen och åkte Kayak, så vi fick ha en parmiddag på tu man hand. Vi gick till en restaurang som heter Gumbos nere i Denver. Dom serverar New Orleans Cajun-style mat…vilket i princip består av massa kryddstarka fisk & skaldjurs rätter med ris. Precis i min smak med andra ord!
Har haft en bra helg faktiskt. I fredags gick vi ut med Alissa och ett par vi känner, och i lördags hade vi vår andra orkester övning. Det är så grymt kul att spela i grupp. Vi är 3 violinister och en altfiol, och alla har ett eget stycke. Så det gäller verkligen att öva under veckans lopp för man vill inte dyka upp och vara helkass när man har andra personer att stå till svars för. Nej, men det är riktigt kul, sådär kul att en timme känns som fem minuter och jag är besviken när det är över. Igår kom jag hem och övade i en halvtimma trots att jag redan suttit och spelat i en timme. Good stuff.
Har förresten fått en beundrare. Han är jude och har en stor höknäsa samt sådant där stålulls-liknande skägg som judiska män ofta har. Är lite smickrad för jag trodde nästan att judiska personer bara intresserade sig för andra judiska personer. (jag vet, nu är jag sådär eländigt politiskt inkorrekt, men så länge man är medveten om sina fördomar så är man väl på rätt spår?)
Vi har en kurs ihop. Det är en väldigt intressant kurs, med det sorgliga lilla undantaget att vi tvingas göra ett grupparbete. Så eftersom jag och den judiska killen råkade sitta bredvid varandra och beklaga oss över hur mycket vi hatar grupparbete, så sa han: “Eftersom vi båda hatar grupparbete så kanske vi borde vara i samma grupp?”
“Okej,” sa jag och såg framför mig hur vi kunde grupparbeta via typ e-mejl så att man slipper slösa massa tid med att dricka kaffe och kallprata. En av anledningarna till att jag hatar grupparbete är att det är så tidsödande att sitta där och komma överens om allting. Oftast blir det 90% dösnack och 10% arbete.
Hursomhelst, vi var tvugna att vara minst 3 personer i varje grupp. Bredvid mig och juden så satt en överviktig tjej som läspar så grovt att jag har svårt att förstå vad hon säger. (Oftast så nickar jag bara och ler.) Hursomhelst, hon ville givetvis vara i våran grupp. Inte mig emot.
Men den judiska killen avskyr henne och vill inte ha henne i våran grupp.
Så han föreslår att jag och han ska gå ut och äta middag och ta någon öl utan Sabrina (tjejen).
“Eh, hon är ju liksom i vår grupp, tror du inte att hon borde vara med?”
“Nej, vi kan skicka ett emejl åt henne med vårt upplägg.”

Så det tar inte lång stund innan jag inser att han är intresserad av mig. Jag försöker förtvivlat vifta med min vigselring i hans fejja, men utan resultat. Varje föreläsning så envisas han med att sitta olustigt nära mig och han sneglar hela tiden åt mitt håll. Så fort föreläsningen är över så har jag honom i hälarna. Och nu har han dessutom addat mig på IM så varje gång jag är online så sitter han där och skriver, “hej hur e läget?”

Jobbigt. Kanske ska jag berätta att jag just nu har en tyska inneboende hos mig med hopp om att denna info skall väcka obehag i hans judiska själ?




1 comment:

Anonymous said...

Så mannen från det utvalda folket vill dejta en "otrogen" över en öl? Knappast en av Guds utvalda män :) /Shaikha