Saturday, May 10, 2008

bra läsning

Jake har fått för sig att det är jättekul att busringa till oss. Igår ringde han 5 ggr och varje gång jag svarade så var det bara tyst i luren. Vad han antagligen inte vet är att vi har nummerpresentatör på telefonen och ser att samtalet kommer från deras hus. “Jake, är det du?” frågar jag men han säger inget. Imorse ringde han två ganger. Jag tror han sitter och busringer när hans päron sysslar med annat.

Igår var vi ute på en irländsk pub för att fira att min termin är över och att Robbie har vunnit ett första pris. Det är så fullpackat överallt på fredagar och lördagar. Alla Colorado bor verkar äta ute på helgen. Det är inte ovanligt att gå på restaurang och få vänta i 40 minuter på ett bord på helgen. Så igår satt vi i baren och drack bara drinks. Det var najs. Så skönt att vara ledig från pluggandet ett tag!

Jag har massa böcker som jag vill läsa bara för nöjes skull. I förrgår började jag läsa en av dem. Det är en bok skriven av en kvinna som flydde med sina 8 barn från polygamist sekten som det har skrivits så mycket om i nyheterna. Boken har varit på bästsäljar listorna ända sedan nyheterna startade, och det är en riktig sidvändare. Inatt låg jag uppe till 3 och läste. Det är verkligen bisarrt hur dessa kvinnor kan vara så fogliga och hjärntvättade i detta land där dem har alla rättigheter på sin sida. Fast eftersom dem föds in i denna sekt, och tror att dem är Guds utvalda, så vet dem inte vilka rättigheter dem har. Kvinnorna i denna polygamy sekt behandlas som boskap. Carolyn som har skrivit boken var den 4e frun till en 30-år äldre man som hon tvingades att gifta sig med när hon var 20 år. Man kan nästan tro att man läser om en tillvaro i en fundamentalistisk muslims stat, för kvinnorna behandlas precis likadant. Dem får inte ha smink, klippa håret och måste bära speciella långkalsongs liknande underkläder under sina långa löst sittande klänningar. Barnafödandet skall ske under tystnad, dem ges inget smärtstillande och skriker man eller visar smärta så är man olydig mot Gud. Denna bok är skrämmande läsning, men jag har svårt att lägga ifrån mig den. Vet inte om den översatts till svenska ännu, men såhär ser amerikanska upplagan ut:

bild: amazon.com

No comments: