Friday, May 23, 2008

prenumerera

Det ringer på dörren och när jag öppnar så möts jag av en sällsynt syn i denna del av Colorado – en svart kvinna och man. (Svart låter så rasistiskt på svenska, men det är den politiskt korrekta benämningen här så jag vet inte vad annars jag ska säga.) Kvinnan tar till orda och börjar beskriva hur hon förändrat sitt liv och har tre små söner att ta hand om. När hon pratar så ser jag hennes svarta tänder och ojämna tandrad. Det första tecknet mellan rika och fattiga i detta land.

Hon pratar slang och kallar mig skämtsamt för the little “Domestic Diva.” Sen blir hon allvarlig och säger, “Istället för att ta era skattepengar varje månad så försöker jag skapa ett bättre liv för mig och mina tre pojkar.” Så räcker hon fram en broschyr och det visar sig att hon säljer tidningsprenumerationer till tidningar som Cosmopolitan och GQ.

Jag tackar vänligt nej och hon får något besviket i blicken innan dem vänder och går.

No comments: