Tuesday, May 6, 2008

svägerskan från h-vetet

Min äldsta svägerska, gift med Robbies bror, är en riktig pain in the ass som man säger här. Hon är egocentrisk, ja snudd på narcissistisk i det att hela världen kretsar kring henne. Hon pratar nonstop och är väldigt mån om att ha det största huset och att inte vara den tjockaste svägerskan, etc. Hon gillar att prata om Roberts f.d. flickvänner i ett tamt försök att uppröra mig. Och hon gillar också att rätta till dem obefintliga felen i mitt engelska uttal.

Sist vi träffades så tjatade hon om att vi måste sätta igång nu om vi någonsin ska ha barn. (Hello? Jag har inte ens fyllt 25?). Hon har varit hemmafru de senaste 20 åren och fattar inte att tjejer idag vill utbilda sig och jobba. Jag börjar undra om hemmafru livet är det bästa för barnen ens. För hennes äldste son är 18 och behandlas som om han vore i blöjåldern. Han blir tillsagd att äta frukost, borsta tänderna och ta en dusch. Har man inte fixat den rutinen på egen hand vid 18 så vet jag inte hur man ska klara sig själv?

Han tar studenten nästa vecka och hon har tjatat om detta ända sedan thanksgiving. Jag sa till henne att vi har lite tajt om pengar just nu och förmodligen inte kan resa till en annan delstat. “Men ni kan ju köra bil!” envisas hon. Som om hon glömt att USA befinner sig i lågkonjunktur och bensin priserna fördubblats på senaste.

Sen har hon ringt till svärföräldrarna och sagt att, “Stina och Robert kommer garanterat.”

Nu mejlade hon igår och frågade om vi fortfarande ska komma (fast vi aldrig sagt att vi ska komma). Jag mejlade tillbaka och sa att Robbie inte kan skippa jobbet i tre dagar, avslutningen är en tidig torsdagmorgon och körsträckan är 9 timmar, så vi måste åka på onsdagen. Så då missar han en halv veckas job, vilket han inte är så sugen på.

Imorse mejlade hon tillbaka och sa, “Men har han inga semesterdagar?”

*sliter mitt hår*

släkten är värst

2 comments:

sophie said...

på italienska säger man parenti-serpenti

parente:släkting
serpente:orm

i plural alltså.

och det är så sant ibland.

SweFlo said...

Oj oj! Ska nog inte klaga så mycket på min mans släktingar, det där låte rinte kul alls!