Monday, October 12, 2009

say cheese



I vårt kylskåp just nu:
- Chavrie (getost)
- Havarti
- Feta ost
- Philadelphia ost
- Montchevré (award-winning getost)
- Parmesan
- Spansk rå getost (importerad)
- åldrad extrastark cheddar

Ska ni ha myskväll med vin och ostar tänker ni kanske.
Nej. Detta är vårt kylskåp en helt vanlig måndag.

Anledning: vi har en tonåring som inte har en aning om vad saker och ting kostar och tror att varje dag är julafton. Typ.
Varje gång jag går till affären så har jag skrivit en lista på saker vi behöver. (Och vi snålar inte direkt, vi köper ofta organiskt, färska bär, haagen daaz glass etc.)
Men Alissa saknar totalt rim och reson.
Hon fyller korgen med importerad italiensk, swiss, och tysk choklad (dyraste chokladen i hela affären).
Och hon är besatt av ostar. Getost ska det vara. Varje gång vi är i affären så insisiterar hon på att köpa getost från delikatessdisken, där en liten centimeter-stor ost kostar 5 dollar.

Igår så var vi redan irriterade på henne eftersom hon är så slarvig. Köksbänken är full av smulor, smörklickar, ostbitar, etc. Och när man ber henne städa upp så sveper hon ner allt på trägolvet. Hon har ingen aning om hur man städar, plockar bort, torkar upp…jag vet inte ens vart man ska börja med henne.
“Springer din mamma efter dig med en disktrasa dagarna i ända?” frågade Robert retsamt igår efter att köket såg ut som en virvelvind.
Då blev Alissa tjurig och gick upp på sitt rum. En halvtimme senare kommer hon ner och säger att hon är på dåligt humör och absolut vill till Whole Foods för att köpa getost.
“Vi har redan 3 getostar i kylen” påpekar jag.
“Jag vet, men det är inte dom getostarna jag vill ha. Jag vill ha en speciell getost som bara finns på wholefoods.”
Våran närmsta Whole foods (för alla er som bor i Sverige så är Whole Foods en matkedja med enbart organisk, färsk, lokalodlad och importerad mat…med andra ord, apdyrt) ligger flera kilometer bort så varken jag eller Robert var speciellt sugna på att köra dit enbart för att fylla kylen med en fjärde getost. (jag menar, det börjar bli sjukligt).
Hursomhelst, Alissa insisterar och hävdar att hon själv kan betala för sin getost.
Okej.
Till slut åker vi till Whole Foods och hon inhandlar en spansk importerad rå getost (som trots allt inte är precis den hon vill ha). Ostbiten är stor som en tändsticks ask och kostar 40 kronor.
Så nu har vi sex olika sorters lyxostar i kylskåpet.

Jag minns när jag var fattig student i Stockholm och aldrig köpte ost för jag hade inte råd.
Känner på mig att miss Alissa kommer få ett grymt uppvaknande när hon flyttar hemifrån. Kan tänka mig att hennes mamma köper precis vad hon vill i mataffären, men i min värld så har man inte sex olika ostar i kylskåpet samt 4-5 olika sorters importerad choklad i skafferiet varje dag i veckan.
Det är ingen rim och reson på det hela.

6 comments:

viktoria cederberg said...

Oj. Jag som knappt köper getost när vi ska ha ostochvinmys - för att det är lite väl dyrt. Jag tror att er lilla fröken behöver lära sig ett och annat...

Ja, Forever21... Jag älskar typ hela hemsidan, synd att det inte finns i Swe..

Jackan:

(http://www.forever21.com/product.asp?catalog%5Fname=FOREVER21&category%5Fname=outwr%5Fcoats%5Fjackets&product%5Fid=2066150178&Page=all)

Men jag undrar om den ser allt för "barnslig" ut in real life. Den ser skitmysig ut ju, men svårt att se materialet o så...

Om du hittar den och är någotsånär "normal" i storlekar mot svenska sizes så behöver jag nog en large.

Så, summan av det hela. Hitatr du den och den är ungefär som svenskastorlekar, får du gärna köpa en large åt mig. Jag kan föra över pengar till ditt konto direkt om du vill?

KRAAAM

viktoria cederberg said...

...åh de fabulösa paljettskorna.

http://www.forever21.com/product.asp?catalog%5Fname=FOREVER21&category%5Fname=footwr%5Fdressy&footwr%5Fstyle=&footwr%5Fsize=&footwr%5Fcolor=&footwr%5Fprice=&product%5Fid=2065012011&Page=all

Jag är en parfekt size 8. Älskar US-size, iom att jag är en 38,5 så har jag ofta problem i Swe, men allt som är i USsize är klockers.

Men hittar du varken jackan eller skorna så är jag i alla all väldans glad att du kollade för mig. :D

viktoria cederberg said...

T A C K babe, du gör mig glad :D

Anonymous said...

Läste om ostsortimentet i ert kylskåp och kom att tänka på kulturkrockar. Jag bor nämligen i Tyskland själv och känner igen det där med flera sorters ostar. Innan jag flyttade hit var jag van vid en ostsort åt gången och en sorts korv/skinka att ha som pålägg. När det är slut, köper man nytt. Här i Tyskland brukar man ha kanske 3-6 sorters ostar och lika många olika korvar vid frukost. Ost köper man i skivor från ostdisken, så man behöver inte köpa så många. Frukost i Tyskland är lite som en helig helgritual. Man köper färskt bröd från bageriet, har de sju sorters pålägg, fint dukat, och hela familjen sitter tillsammans. Och A är ju uppvuxen mitt i allt detta, så kanske därför tycker hon att det är normalt med så många sorter.
Men extraturen till Whole Foods kan man inte skylla på Tyskland! :-)

Ha det bra!
Stina i Tyskland

Anonymous said...

Och en grej bara om att bädda i Tyskland: det anses inte att vara självklart att bädda sin säng här. I tyska hem där jag varit ligger täcket ofta helt hullerombuller på sängen. De verkar resonera att så vädras det mer.

Så kanske lite kulturkrockar kan förklara sängen som du skrev om för ett tag sedan?

Stina i Tyskland (igen!!!)

Stina said...

Stina i Tyskland! Tack for ditt inlagg! Det hjalpte verkligen. :)

Men e ost superbilligt i Tyskland? E det inte lite av en lyxvara?

Plus att nar man aker pa ett utbytes ar sa ska man leva, bo, och ata som dom gor i vardlandet.

Ment tack for din insight on tyskland.