Sunday, March 9, 2008

Stina på bråkmakargatan



En av mina professorer har varnat mig och 4 andra studenter för att vi “jagar upp” andra studenter under våra diskussioner som äger rum varje vecka. Professorn sa att vi har attityd, får utbrott, och att vi förolämpar andra studenter. (?) Que?

Detta är väldigt intressant eftersom det är jag, en tjej från Australien, två sydamerikaner och en yngre tjej som är utpekade. Det enda vi har gemensamt, speciellt jag och Australiensiskan, är att vi har åsikter som går emot den republikanska kristna normen i denna delstat. Jag sysslar inte med personliga påhopp. Förra veckan diskuterades politik, och frågan om homoäktenskap. En av republikanerna som stred om president titeln, tyckte att vi måste definiera äktenskapet som något mellan man och kvinna för att rädda kärnfamiljen och sänka skilsmässo statistiken.

“Hur kan han säga att skilsmässostatistiken kommer sjunka genom att hindra homosexuella från att gifta sig? Det verkar som att han pratar om två olika saker.”

Det var ALLT jag sa. Och denna djupt religiösa (hemskolade av sin kristna mamma) lilla Colorado bo, blev helt uppjagad och sa att det fattar väl jag att äktenskapet är mellan man och kvinna för dem kan ju göra barn.

“Men vad ska vi då göra med alla dessa heterosexuella par som inte kan eller vill ha barn? Då borde ju inte dem heller få gifta sig, om äktenskap nu handlar om reproduktion” sa jag.

Här blev hon ännu mer upprörd, höjde rösten och började skrika om hur familj enbart kan bestå av man, kvinna, barn och blabla.

Jag gjorde inget personligt påhopp. Sa bara min åsikt. Vilket universitet är till för, eller?

Men ändå så blir JAG grupperad som en bråkmakare med attityd?!?!

Bara för att jag inte har bibeln under armen, och en pistol i fickan. *suck*

Den australiensiska tjejen är ännu mer upprörd över detta. Hon har ringt mig flera gånger idag och sagt att hon ska besöka skolans rektor, the head of the school, för att vi blivit censurerade utan anledning.

Jag rycker bara på axlarna. Så länge jag får rättvisa betyg så har jag inte tänkt ta upp en fight.

Detta inspirerar mig bara till att uttrycka mina åsikter i ännu mer klartext och öppna ögonen hos dessa insnöade söndagsskolebarn.

Jag funderar på att skriva en liten bok om hur det är att vara europe i ett politiskt korrekt, högervridet, och fundamentalt kristet Amerika.

När till och med college världen bestraffar med censur, då kan man ju undra vart “the land of the free” egentligen är på väg.

No comments: