Thursday, March 13, 2008

vakna upp

Okej. Jag vet att ni säkert har fått nog om mitt rabblande. Men det är en sak som jag funderar över.

Varför är folk så oförmögna att kritiskt granska sig själva?

Till exempel, låt oss säga att jag föddes som en vit flicka i South Carolina. Jag växer upp med en protestantisk tro, två gifta föräldrar och en mängd fördomar gentemot svarta människor. Min farfar, far och bror har alla tjänstgjort i den amerikanska armen i diverse krig (Andra världskriget, Vietnam och Irak).

Jag har aldrig rest utanför Amerikas förenta stater. Jag har bara hört om de mexikanska illegala invandrarna och de arabiska terroristerna på TV. Jag har aldrig konverserat med en mexikan (annat än hembiträdet), en muslim, eller en svart person. Jag känner ingen som är homosexuell (iaf inte öppet). Min referens för hur man bör leva kommer helt och hållet från Bibeln och pastorn som predikar i min kyrka, samt mina föräldrar.


Så jag tycker att de illegala mexarna är fruktansvärda. (Att mina förfäder immigrerade från Irland och Frankrike och dödade indianer är irrelevant). Jag tycker också att de muslimska terroristerna är hemska och att länder i mellan östern bör utveckla demokrati och “frihet.” (Men inte för mycket frihet, för USA måste ju fortfarande kontrollera oljan). Jag tycker att abort, bögar, och sex före äktenskap är syndigt. (För det säger ju pastorn i min kyrka, och jag kan ju inte utveckla en egen åsikt).

Liksom hello?! Ser ni något fel med den bilden? Ja, jag växte upp i Sverige, men jag håller inte med om allt som mina föräldrar, samhället, eller svenska staten tycker. Jag har rest till länder som Marocko och bott på 2 olika kontinenter. Jag har studerat och flirtat med alla religioner. Jag har vänner som är muslimer, homosexuella, irakier, amerikaner, buddister, the list goes on.

Jag kan kritiskt granska Sverige och säga exakt vad jag tycker är fel med mitt hemland. Jag kan göra detsamma med USA, eller Irak. Jag kanske har fel, kanske har rätt. Men huvudsaken är att jag inte sitter i en svensk bubbla där jag enbart äter köttbullar, ingår samboskap och hejar på sossarna.

1 comment:

viktoria cederberg said...

Underbart, bravissimo darling!

Kanonbra inlägg!