Monday, March 24, 2008

synkontroll american style

Fyra år sedan sist. Jag var o kollade synen idag. Enbart ögondoktorer får kolla synen här, så de flesta glasögon affärer har en doktor som utför synkontrollen. Jag tänkte besöka min gamla chef, men hans butik ligger 1,5 timme från oss – en väg, så det var inte värt det med dagens bensin priser.

Fick genomgå en mycket seriös synundersökning där man bland annat kollade om jag hade glaukom (grön starr), vilket är en standard procedur här. Jag fick sitta i en maskin som blåste luft rakt in i ögat. Sen droppade han också en vätska i mina ögon för att vidga pupillerna och jag var tvungen att köra hem med pappersglasögon för att skydda mot solen. Det tog några timmar för pupillerna att krympa till vanlig storlek igen.

Amerikanare är så överdrivna!!! När det gäller sjukvård så ska man kolla allt in i minsta detalj. Naturligtvis måste man skriva under att man godkänner undersökningen innan man tas emot av läkaren. Doktorn frågade om jag ville ha göra en “ögon karta” för några extra dollar, men då skakade jag på huvudet. Allt jag ville var att ha ett recept så att jag kan införskaffa nya brillor. Mina gamla börjar ha sett sina bästa dagar.

Efter att ha blivit lyst rakt i ögat från alla de möjliga vinklar med olika starka lampor, samt kollat på lite bokstäver, så konstaterade doktorn att mina ögon var fullständigt friska, fria från cancer, starr och andra elakheter som kan smyga sig på. Lite torra var dem, men det skyllde han på Colorado vädret.


Med recept i handen så vart jag sen attackerad av glasögonförsäljarna som försökte hitta den “perfekta” bågen till mig. Trött, och med vidgade pupiller körde jag hem. Nya glasögon får det bli när jag har råd.

No comments: