Friday, April 4, 2008

ekonomin o annat roligt

USAs samtalsämne nummer ett: ekonomin. Det råder ju, som alla vet, lågkonjunktur i kapitalismens högfäste. Eftersom jag är student (och därmed anses ha all tid i världen), så sköter jag ekonomin hos oss.

And let me tell you good folks, det är ett heltidsjobb. Amerikanarna skriver fortfarande checkar hit och dit. Bankerna har inget samarbete så har man ett sparkonto på en bank, och ett vanligt bankkonto på ett annat, så tar det 1 vecka att förflytta pengar.

Och man måste shoppa för allting. Hälsoförsäkring, husförsäkring, bilförsäkring…vilket innebär att jag sitter och ringer till 5-6 olika företag som alla lovar att “dem kan ge mig den bästa dealen” för att efter 30 minuter komma med ett rent skampris. Det tar en halv dag att göra research, och ytterligare en halv dag att sitta och ringa till jobbiga säljpersoner. När man väl valt sin försäkring så kan man räkna med att få cirka trettielva brev som erbjuder billigare försäkring.

Kreditkort ska vi inte ens tala om. Man måste ha kreditkort i USA för att bygga en så kallad “kredit historia” och få ett så kallat “credit score”. Har du ingen kredithistoria och inget credit score så är du körd. Har du dålig kredithistoria och ett lågt credit score så är du också körd. När jag flyttade hit så var jag ju ett blankt blad som avskydde kreditkort. Men alla sa åt mig att jag måste ha åtminstone ett eller två för att kunna fylla de blanka sidorna med denna kredit historia. Ett credit score är nästan lika viktigt som ett personnummer och ett greencard om man ska kunna leva härborta.

Och sen skattedeklarationen är en ren och skär huvudvärk. Man får inte hem ett färdig ifyllt häfte, utan man måste fylla i précis allting själv. Och eftersom jag hade 2 jobb förra året och Robbie 3 olika kontraktsjobb (i olika delstater), så var vi tvugna att skattedeklarera i både Colorado och Kalifornien, trots att vi inte ens bor där.

En god nyhet med den svaga dollarn e ju att ni svenskar kan komma och hälsa på och shoppa loss med den starka kronan. Vad sägs om det?

Nä, nu ska jag rasta hundar!

1 comment:

Anonymous said...

Hej! Jag läser din blogg dagligen. Den är jättebra! Du skriver så bra om livet i USA, och rolig är du också. Fortsätt så! Jag är också USA-bloggare, fast på väg att bli Sverige-bloggare då jag ska flytta tillbaka till Sverige om två veckor. Har bott i Tampa, Florida sen 2006. Titta in på min blogg om du vill (http://ninajaneway.freehostia.com).

Det verkar jättekrångligt det där med kredithistoria, deklaration osv. Jag är glad att jag kommer att slippa det. Det här landets motto verkar vara "har du pengar kan du få, har du inga får du gå".

Ha det bra!

Hälsningar Nina