Thursday, April 3, 2008

torsdag

Kom hem från föreläsning och matade och promenerade två livliga labradorer. Chris ringde och meddelade att dem var på sjukhuset, Jolene ska föda! Så vi är utnämnda hundvakter. Det ska bli så spännande att se det lilla livet! Jag gissar på att det blir en flicka, Robbie tror på pojke - oddsen e ju 50/50 så den som lever får se!

Chase & Sumner

Min föreläsare nämnde Dag Hammarsköljd. och pinsamt nog var jag inte 100% säker på vad han hade uträttat här i världen, men namnet lät ju onekligen bekant. (Jag som svenska antas ju veta precis allt som rör Sverige, även sånt som ägde rum 3 decennier innan jag föddes!)

Efter en snabb googling så fick jag veta att han var Sveriges Ban Ki-Moon, dvs. FNs generalsekreterare mellan 1953 och 1961 då han dog i en mystisk flygplansolycka. Han var också den förste person som vann Nobelpriset efter sin död.

Jag har förresten inte hunnit få något egentligt begrepp om koreanske Ban Ki-Moon, som är Kofi Annans efterträdare, men jag gillar hans efternamn!


No comments: