Monday, April 28, 2008

en dag av shopping

Idag tog jag paus i mina studier och åkte till Cherry Creek med Patricia. Cherry Creek är motsvarigheten till Beverly Hills här i Colorado. Där flockas NHL stjärnor, basketspelare och andra rikemansbarn i gigantiska lyxvillor. Och där finns också Colorados flottaste och största shoppingmall. Vi strosade omkring i några timmar bland designer väskor, boutiqer och smyckesaffärer. Vi åt grillade mackor till lunch och pratade allmän strunt. Det var skönt att komma ut och tänka på annat än mina uppkommande 3 tentor.

Jag gillar verkligen Patricia, jag har insett att det tar tid att träffa människor man trivs med när man flyttar så långt. Det sker inte över en natt, och det är svårt att hitta folk man har gemensamma nämnare med. Till och med svenskarna som bor här har varit lite av en besvikelse (no offense). Man tror att man ska klicka som vänner bara för att man vet vad kalles kaviar och o’boy är och för att man tittat på arne weise i rutan varje julafton. Men det räcker inte långt för att man ska utveckla någon djupare vänskap. Ska jag vara 100% ärlig så är det svenskarnas dryckesvanor som jag har lite svårt för. Både i Sverige och utomlands så handlar det om att bli apkalas, vilket är ett fenomen jag aldrig riktigt förstått mig på.

1 comment:

SweFlo said...

Hej från Florida! Jag försökte i flera år att vara vän med en svenska här. Vi var ju svenskar, så det var ju perfekt eller? Vi var som natt och dag, men det tog mig ett bra tag att inse att jag inte MÅSTE vara vän med henne bara för att hon är svensk. Jag gillade ju igentligen inte henne! Amerikaner är svåra att bli nära vänner med. De flesta jag har blivit riktigt nära med har någon form av utlandsanknytning självs, förutom en. Och min man förstås. Han är ju min bästa vän OCH amerikan :) Ha en bra dag!