Monday, April 7, 2008

en föreläsning och en vän

Hon heter Patricia och kommer från Colombia. Första gången vi träffas så skrattar vi åt att vi har så mycket gemensamt. Vi har båda lyckats kära ner oss i amerikaner, har engelskan som andra språk och familjer som bor långa flygresor bort. Jag har två systerdöttrar som jag saknar innerligt, medan Patricia har en. Vi pratar med våra mammor flera gånger i veckan och firade julen i våra respektive hemländer. Vi har så många gemensamma nämnare, men ytligt sett är vi totalt olika. Jag kommer från kalla norden, och är uppväxt i ett progressivt i-land med bredband åt alla och blygsam brottsstatistik. Med blont hår, blek hy och blå ögon representerar jag den skandinaviska minoriteten. Patricia, å andra sidan, kommer från ett land där solen mestadels skiner, fattigdomen är utbredd och kokainet flödar. Hon har långt brunt hår, olivhy och talar med en sjungande spansk accent.

Jag tycker genast om henne. Med gemensamma föreläsningar två gånger i veckan så väljer vi alltid sittplatser bredvid varandra. Båda våra karlar jobbar i databranschen. Det är ingen ände på hur mycket vi har gemensamt. Till slut inser vi att vi måste börja umgås och bli vänner helt enkelt, så Patricia bjuder in oss på grillfest Colombian style till helgen.

Ser fram emot det!

Colombiansk mat - mycket grönt!

No comments: