Saturday, February 2, 2008

babyshower


kom just hem från ännu en kulturell upplevelse. Babyshower. Under den 30 minuter körsträckan till Boulder så förberedde jag mig mentalt på att anlända i bebisland. Och mycket riktigt. Festen var anordnad av Jolenes mamma och svärmor. Alla på festen var kvinnor, och allting var dekorerat i bebis tema. Rosa och blå girlanger, ballonger och nalle puh servetter. Det serverades tårta, och plockrätter och vi satt i en ring och lekte löjliga lekar. 4 av tjejerna var gravida och pratade förlossningsdoktorer och barnkammar dekorationer. “Vi har dekorerat barnkammaren helt i grönt, och toaletten har ett grod tema, så vi har satt små gröna grodor överallt.” sade den ena.

Toaletten, tänkte jag och fnös inombords. Vilken bebis kan gå på toaletten? Vilken bebis har ens en egen toalett? Och vid det laget ungen är pottränad så är det inte säkert han vill ha gröna grodor i badrummet, eller zebra figurer på väggarna.

Sen var det dags att öppna berget av presenter. Jolene, den blivande mamman, satt på en särskild stol och det tog säkert 45 minuter att öppna alla presenter. Majoriteten av dem var inslagna som riktiga konstverk, pastellfärger, blommor, och rosetter. Jolene fick babykläder, filtar, pekböcker, badledsaker, klädhängare för bebiskläder, blöjväska, pappersvärmare (för vem vill torka barnets bajs med KALLT papper?), hon fick en liten babyhammock, speciellt nappflaska för när tänderna e på väg att bryta fram, en bilbarnstol, en skräpkorg speciellt avsedd för blöjor (med ett lock som isolerar all lukt.), rap-handdukar att hänga över axeln, bad handdukar i barnstorlek, and the list goes on.

Bredvid henne satt en tjej och skrev ner vad hon fått och vem hon fått det av. Presenter är strictly business här.

Jag satt bredvid Mandy och berättade för henne att vi inte har babyshowers i Sverige. “Oj då. Men har ni wedding showers?” frågade hon. Jag skakade på huvudet, och hon berättade att hon haft inte mindre än SEX weddingshowers före hon gifte sig, alla med olika teman. Ett med kökstema, ett med badrumstema, etc. Så all gäster var tvugna att dyka upp med presenter sex gånger! Och sen en sjunde present på själva bröllopet! För att inte glömma möhippan.

Man blir trött bara man tänker på det. Jag föredrar det manliga festerna där man röker en cigarr och dricker ett glas whiskey.

2 comments:

sophie said...

det är alltså inte bara en myt den där hyperkonsumtionen i usa.gah.

jag kan gilla fester, men presenter och business. help me.

viktoria cederberg said...

Jag kom inte ens undan babyshowers i Sverige, eller ens i lilla Skellefteå. Hade babyshowerpremimär förra sommaren. Hjälp.