Monday, February 11, 2008

storm och onödiga operationer

Vi vaknade i natt av en hejdundrandes storm. Vinden slog mot fönsterutorna och skakade hela huset. Den virvlade, suckade och slog mot väggar, fönster och dörrar. Det lät ungefär som åska, fast ännu otäckare. Jag vart seriöst orolig att en mini tornado var på väg. Katterna var uppjagade och hoppade upp och ner i sängen. Jag tittade ut och såg hur träden böjde sig i jämnhöjd med marken, och torkade buskar och gräs blåste över asfalten. Det var riktigt spooky.

I en av mina kurser pysslar vi bara med “sensitive issues” och “radical opinions.” Det vill säga, vi läser artiklar, forskning och skriver argumentativa uppsatser om diverse grejer. Idag pratade vi om manlig omskärelse! Visste ni att Amerikanare sysslar med sånt? Inte av religiösa skäl, utan av någon diffus hygien anledning som saknar vetenskapliga bevis. Jag håller på att skriva en artikel emot denna företeelse. Det finns viss undersökning som hävdar att omskurna män har mindre chans att drabbas av HIV och andra överförbara sjukdomar, men det är diskuterbart. Amerikanska bebis pojkar blir omskurna direkt efter födsel utan bedövning. En liten procent har dött av ingreppet eller haft problem längre fram i livet. Så varför riskera en liten bebis hälsa och välmående? Utan någon anledning. I Sverige och de flesta länder i Europa så gör vi ju inte det.

Jag har märkt att USA utför en hel del “standard procedurer” som anses tvivelaktiga eller onödiga i andra länder. Visdomständer är en av dem. Alla ungdomar mellan 18-25 utsätts för tjat och påtryckningar av sin tandläkare att dra ut ALLA dessa tänder genast. Oavsett om man har problem eller inte. Alla amerikaner jag känner har utfört ingreppet i övre tonåren. Man åker till tandläkaren, sövs ner (?!), och har alla 4 visdomständer utslitna eller utopererade. Det spelar ingen roll att vissa kan leva hela livet med dessa tänder. “Det är bäst att dra ut dem innan man blir för gammal.” säger tandläkarna.

En annan operation som ansågs standard här var att operera ut halsmandlarna. De flesta i den äldre generationen har genomgått det ingreppet innan man erkände att det var onödigt.

Och så manlig omskärelse, vad är poängen? Medicinsk tradition och inget annat. Men även denna tradition är på väg bort.

Amerikanare fnyser lite lätt när dem pratar om “Social medicin.” som dem kallar det. Min tandläkare här sa, “åh i Sverige har ni ju social medicin.” Och han säger det med en röst som dryper av sarkasm. Som att vår läkarkår är efterbliven bara för att alla inte är privatiserade. Det är snarare läskigt med alla dessa privatläkare som mest vill tjäna pengar. Nej, nu ska jag återgå till mitt skrivande! hej hopp!

No comments: