Thursday, February 14, 2008

en missionerande ateist


Jag är fast! TV-showen Big Love är hysteriskt underhållande. Handlar om en polygamist familj, där mannen har tre fruar. Dem är avstickare till dem riktiga mormonerna (som inte tillåter polygami). Och det är en sjukt kul tv-serie. Visas på HBO, vilket innebär att dem inte censurerar vackra ord som f u c k, s h i t, etc. Apropå censur. Jag har insett att censuren här verkligen stör mig. Det finns ingen logik bakom det hela. Dem censurerar alla svordomar och klipper in andra meningslösa ord istället. Dem klipper bort ifall någon räcker fuck-you finger, och självklart så klipps ALL nakenhet bort. Det finns en fängelse reality serie här som jag ser ibland, och alla killar i finkan har ju en massa tatueringar överallt. Och dem censurerar till och med tatueringar av nakna tjejer. (Liksom ,det är inte ens en människa, det är en suddig tatuering på någons arm!!!) Allting som har med sex och nakenhet att göra suddas ut, men alla våldsscener lämnas kvar. Blod, splatter, huvuden som rullar - det e helt okej. Men fy om stackars junior råkar se ett par bröst. Om jag skaffar barn här i Amerika så måste jag skicka dem till Sverige varje sommar, så att dom kan se Colin Nutley filmer och bada nakenbastu. Jag vill hellre att mina barn bevittnar nakenhet, än någon galning som mejar ner folk med en AK47.


Min svägerskas familj är mormoner. (Den äkta sorten som inte tillåter polygami, utan är helt normala.) Hursomhelst, dem är ändå väldigt pryda, hon har en son som är arton år, men behandlas som att han vore tolv. Jag har sagt till Robbie att nästa gång dem kommer och sover över här så ska jag smyga till honom en playboy tidning. Sist vi var i Kalifornien så lyckades vi övertyga henne om att han skulle få spendera kvällen med oss unga. Vilket innebär texas hold ‘em, vin, öl, och medicinsk marijuana. Ja, marijuana säljs på recept i Kalifornien och Robbies bror får det utskrivet pga att han har ont i ett knä. (?) Hursomhelst, den mormonske brorsonen hängde med oss hela kvällen och spelade poker, och jag tror det var det roligaste han haft på länge. Jag tycker att religion är opium för folket, och jag har sagt till Robbie att jag funderar på att bli en missionerande ateist, och gå ut med budskapet att “vi kan faktiskt tänka själva!”.

2 comments:

sophie said...

det tycker jag låter utmärkt!

sen kan jag komma och gästpredika från landet som lever med påven i bakgården.

hehe

Anonymous said...

Älskar också Big Love.. Tyvärr så verkar det som att canal+ tagit paus i visandet av serien här i sverige... Visar numera bara repriser, lite trist! Härlig blogg föresten=)