Monday, February 4, 2008

ja ser det snöar

Denna bild var på framsidan av Rocky Mountain News imorse. (detta snöfall är i bergen, inte hos oss tack gud.)

Men det snöade iallafall imorse. Temperaturerna växlar så snabbt här att man blir knasig. I eftermiddag när jag körde hem så låg ett vitt snötäcke över dem annars vetegula fälten. Det var en fin kontrast, men jag kunde inte njuta av landskapet eftersom jag var för upptagen med att hålla mig på vägen. Avsaknaden av vinterdäck gör att man är som bambi på hal is så fort det fryser på. Colorado borna saktar ner hastigheterna så till den milda grad att bilköerna blir oändliga…man masar sig fram i en sakta karavan av bilar. Avstånd är det ingen som bryr sig om. Jag försöker alltid köra 3-sekunders regeln och hålla ett gott avstånd till bilen framför. Men då är det alltid nån jävel som byter fil och tränger sig in framför mig. Här är det förresten 2-sekunders regeln som gäller enligt teorihäftet. Jag säger häftet, för Colorados teoriregler bestod av ett tjugotal A4 papper ihop häftade. Stor skillnad från den tjocka gröna boken i Sverige på cirka 500 sidor. Där man var tvungen lära sig hur mycket en personbil kan släpa …gaaah.

“Hur man är som förare reflekterar hur man är som person.” sa en tjej jag känner som heter Grace.

I sådanafall är min man en väldigt folkilsk och retlig person. (Fast har man bott i LA i 10 år så kan det inte hjälpas.)

Nä, nu e det dags för kvällsfika och sen blir det att kojsa med en god bok.

Robbie pratar med svärföräldrarna på telefon. Dem har en katt som är 17 år gammal, han har blivit överkörd av en bil, opererat sig, tappat majoriteten av sina tänder och har en päls som inte längre växer. Han har problem med matsmältningen, men ändå en våldsam aptit, samtidigt som han är så mager att ryggraden sticker ut när han går. Han ser ut som en vandrande våldnad. Gillar inte att bli kelad med, utan är snabb med att bitas. Jag tycker om honom ändå för han ser ut som en äldre version av Peanut.

No comments: