Friday, February 29, 2008

smiska, eller inte smiska - det e frågan

Sorry att jag inte bloggat så mycket på sistone. Men det har varit en crazy vecka. Har gjort en massa research, läst avhandlingar och skrivit en literary review på massa sidor. ämnet jag valde den här gången var “barnaga.”

Jag tyckte det var ett intressant fenomen att alla i min psykologi klass förra året räckte upp handen på frågan om vi blivit smiskade som barn. (Jag var den enda som inte räckte upp handen.) Och nu har jag gjort en mängd research om ämnet. Det intressanta är att alla akademiker och experter nämner Sverige som sitt prakt exempel, både dem psykologer som är för barnaga, och dem som är emot, lutar sig på statistik från SCB.

Det finns en protestantisk herre här som har skrivit massa artiklar där han förespråkar värdet av barnaga. Olyckligtvis så har han lyckats studera sig till en doktors examen, vilket innebär att andra psykologer tvingas ta honom seriöst.

Han har skrivit en hel uppsats om hur Sverige misslyckats med sin anti-aga lag. Hans ess i kortärmen är statistik som visar hur antalet anmälda våldsbrott mot barn ökade dramatiskt åren efter aga-lagen.

So what? Vilken idiot som helst kan ju själv räkna ut att antalet anmälningar ökar efter att ett fenomen blivit olagligt? I och med aga-lagen så var ju lärare och social arbetare tvugna att anmäla föräldrar som sysslat med smisk. Vilken dåre som helst fattar ju att antalet anmälda brott kommer stiga. *suckar djupt*

FN har gått ut och sagt att alla handlingar som inkluderar fysiskt våld och tvång mot barn borde förbjudas. Den kristne amerikanske psykologen svarade med att säga att isåfall kan vi ju inte vaccinera eller utföra operationer på barn under 18 år, för det orsakar ju smärta, och “våld.”

Jag håller inte riktigt med om det argumentet. Gör ni?

1 comment:

Anonymous said...

Tja,
intressant att läsa. Jag har själv fått uppfattningen att både förespråkare av och motståndare till aga framhåller Sverige som underlag till sin argumentation. Hade fåntratten du nämner något annat att komma med, utom att anmälningarna ökat?